torsdag 17 januari 2013

Vad lästes 2012?





Nu är vi inne en bit i januari, och det är hög tid att rensa de sista flisorna av 2012 ur hjärnan. Här på bloggen har det de senaste veckorna publicerats en massa fantastiska listor. Själv läser jag rätt lite ny litteratur, så en dylik lista skulle för min del bli rätt torftig. Ett par böcker har jag tyckt om (eller för att citera den unge Werther: Tycker om! Vad jag hatar denna fras! Vad är det för en människa som endast ’tycker om’ Lotte utan att hans sinne och känslor fylls till brädden! Tycker om!) tillräckligt mycket för att nämna.
Johannes Anyurus hyllade roman En storm kom från paradiset tycker jag om. Den handlar om författarens pappa P som drömmer om att utbilda sig till pilot, men vars liv får en ny vändning i och med Idi Amins militärkupp i hemlandet Uganda. Anyuru gestaltar stora ämnen som död, frihet och rotlöshet med små medel. På ett självklart enkelt och poetiskt språk skriver han om pappans historia, en berättelse som börjar i ett förhörsrum i Zambia och slutar i en sjuksäng i Göteborg.
Få har väl missat Karl Ove Knausgårds uppmärksammade romansvit Min kamp. För några månader sedan läste jag del 5 i serien och den var riktigt bra!
Del 5 tar vid när en 20-årig Knausgård flyttar till Bergen och börjar på Skrivekunstakademiet. Han är förlöst, han är fri; stora drömmar väntar. Men författardrömmarna går inte som de ska, hans känsliga ego får ta mycket kritik, samtidigt som hans sociala problem tar sig allt större uttryck. Full av ångest och självförakt hanterar han situationen med att dricka. Det är otroligt ärligt skildrat, vilket gör att det stundtals är mycket plågsamt att följa den inte alltför sympatiske Knausgård genom 20-årsåldern. Värdet av att med litteraturens hjälp få gräva ner sig såhär långt i en annan människas psyke kan jag inte prisa nog.
Annars kan jag tipsa om några riktigt briljanta klassiker som jag läste eller läste om under 2012:
Svält av Knut Hamsun
Historien om en fattig skriftställare som raglar runt på Oslos gator i jakten på en bit mat.

Dr. Jekyll och Mr. Hyde av Robert Louis Stevenson
Historien om den fruktansvärde Mr. Hyde, och vad han egentligen har för hållhake på den hederlige Dr. Jekyll.

Räddaren i Nöden av J.D. Salinger
Historien om en 16-årig kille som hoppar av skolan och lever syndigt i 50-talets New York.

Du sköna nya värld Aldous Huxley
Historien om en totalitär framtidsstat som odlar människor som vore vi tomater.

Förvillelser av Hjalmar Söderberg
Historien om den unga studenten Tomas Weber som flanerar runt på Stockholms gator.

För att nämna några!

Inga kommentarer: