tisdag 17 september 2013

Cilla Naumann gästbloggar

Foto: Sofia Runarsdotter
I dag när jag skriver det här blogginlägget är det den 16 september och årets första höstdag efter den långa fina varma sommaren. Det är med blandade känslor jag lyssnar till regnet som slår mot fönstret. Visst är det lite härligt med höst, men inget är som sommaren och det brukar märkas när jag talar om min senaste roman "Springa med åror"  – som har just sommaren som spelplats. 

Handlingen kretsar kring sommargäster och fastboende i ett litet kustsamhälle i Halland.  Där är havet fond till ett livslångt drama mellan två vänner – bondflickan Monika och Johanna från Stockholm.
Deras somrar blir en lekplats som sträcker sig långt fram i tiden –  till deras egna barn som omedvetet kommer att framkalla sina mödrars laddade klasskonflikt. 

Men jag ska också att berätta om hur det är att skriva varje dag, alltså även när det inte är sommar, och varför jag började göra det. Hur mycket är verklighet och hur mycket är fantasi i mina böcker? Och när det står "jag" i en roman – handlar det om författaren själv då?

Kom och fråga vad ni vill eller luta er tillbaka lyssna till olika tankar kring skrivande och böcker och till min berättelse om att ha gått från att vara nyhetsjournalist på Dagens Nyheter till att skriva romaner. 

 Den 24/9 kl 18.30 kommer jag till Jakobsbergs bibliotek.

/Cilla Naumann

Inga kommentarer: