torsdag 21 november 2013

Christoffer - Prao på Jakobsbergs bibliotek

Kerstin, Eva och Christoffer under bokbytardagen 16 november.
Jag heter Christoffer, jag är femton år och går på Internationella Engelska Skolan i Järfälla. Jag har haft prao på Jakobsbergs bibliotek i två veckor nu.
Det har varit kul att ha prao här! Jag har haft många varierande uppgifter, bland annat har jag ställt tillbaka böcker i hyllorna. Ni skulle inte förstå hur många gånger jag var tvungen att rabbla alfabetet när jag skulle ställa böckerna i bokstavsordning.

Och eftersom jag har haft prao på ett bibliotek så vore det bara passande att jag skrev om böcker, eller snarare en bok trilogi som jag gillar. Böckerna i fråga är The Blade Itself, Before They Are Hanged och Last Argument of Kings. Böckerna är på engelska och är skrivna av Joe Abercrombie (nej, inte klädmärket Abercombie and Fitch) .


Böckernas titlar kommer från olika citat: The Blade Itself är från Homeros Odyssén  "The blade itself incites to deeds of violence.” Before They Are Hanged är ett citat av Heinrich Heine "We should forgive our enemies, but not before they are hanged." Last Argument of Kings var ingraverat på Louis XIV:s kanoner på latin "Ultima Ratio Regum".
Det är ingen recension jag hade tänkt mig, snarare en beskrivning av handlingen och några av karaktärerna, för att kanske få er att bli nyfikna på att läsa dem. Böckerna finns även på svenska där varje bok är uppdelad i två volymer.

Böckerna utspelar sig i ett fantasyland, Unionen, som består av flera provinser. Det finns även norden i norr (duh) och Gurkhul i söder (namnet låter mycket löjligare på svenska). Boken har tre huvudpersoner, alla med helt skilda personligheter. Jezal Dan Luthar är en ung, arrogant adelsman som vill inget hellre än att vinna den årliga fäktningsturneringen samt lura sina vänner på pengar genom kortspel. Logen Ninefingers är en ökänd barbar från norden, och som hans namn antyder så har han bara nio fingrar. Efter en fejd för mycket samt tron att hans vänner är döda slår han sig ihop med trollkarlen Bayaz för att besegra en gammal fiende. Han säger inte mycket, men han har förmågan att tala med andar. Sand Dan Glokta är en torterare för den kungliga inkvisitionen. Efter att han blev tillfångatagen och torterad och handikappad under ett krig mot Gurkhul valde han att bli inkvisitor. När han undersöker att några handelsgillen har fifflat med skatten upptäcker han att korruptionen går mycket högre upp i hierarkin. Glokta håller många inre monologer med sig själv där han förbannar trappor och ifrågasätter sig själv och hans överordnades logik och handlingar.

 Jag tänker inte gå in så mycket på handlingen eftersom mycket förändras för varje bok. Böckerna har en mörk galghumor genom hela berättelsen, något som lättar upp stämningen lite. Om jag skulle vara tvungen att beskriva boken i en mening skulle jag säga att den påminner mycket om George R.R. Martins A Song of Fire And Ice (Game of Thrones). Tja, det var väll allt, böckerna finns att låna på biblioteket på svenska. Det har varit kul att ha prao här och jag har inte mycket mer att säga.

Christoffer

Inga kommentarer: