torsdag 6 februari 2014

Herman Lindqvist gästbloggar

Copyright/fotograf: Nikolai Jakobsen

I över sju hundra år var Finland och Sverige samma land, det är dubbelt längre tid än Skåne varit svenskt, ändå är det så många i Sverige som inte har en aning om detta! I min bok När Finland var Sverige berättar jag hur det gick till, hur det kunde bli så att Sverige och Finland var samma land, inflätade i varandra.

Det här är min bok nummer 57 och kanske den jag känner mest för. Jag föddes i Stockholm av svenska föräldrar men jag kom att växa upp i det svensktalande Finland, då jag kom till Sverige som ung journalist insåg jag att mina kolleger visste mer om indianstammar i Sydamerika än de visste om grannlandet Finland och dess svensktalande befolkning.

Just nu skriver jag på min nästa bok, om Erik XIV, kungen som förgiftades, kanske av ärtsoppa, och som gifte sig med Karin Månsdotter, kvinnan av folket. Han blev avsatt av sin bror Johan som blev Johan III. Det är han som förstör Eriks rykten och gör honom till vår kanske mest baktalade och missförstådda kung. Han var i själva verket mycket begåvad, mer bildad än de flesta, talade många språk. Han kunde spela flera instrument, komponerade egen musik, han kunde måla och har gjort vår första kända landskapsteckning.

Jag sitter och skriver om honom i en lya i Järfälla. Det är tyst och naturskönt omkring mig, idealisk miljö att släppa här och nu och försvinna i 1500-talet. Det stadiet, då boken skrivs sida för sida och jag försöker förklara vad det var som hände och varför, den tiden är den härligaste jag vet. Där är jag nu, mitt i 1500-talet.

Men på biblioteket ska jag på torsdag den 11 berätta om hur Finland och Sverige kunde vara samma land. Det ska bli roligt.

---
Herman Lindqvist
Jakobsbergs bibliotek, tisdag 11/2 kl. 18:30

Fri entré!

Inga kommentarer: