fredag 10 juni 2011

Linjär algebra som manga

Tecknade serier betraktas fortfarande som ett barn- och ungdomsfenomen i Sverige. Varje gång jag befinner mig utomlands brukar jag kolla in serieutbudet, och varje gång blir jag lika upprymd. Och frustrerad. Varför har vi det inte så här i Sverige?

När jag var i Holland så hittade vi i den lilla staden Tilburg en helt fantastisk seriebutik. Här fanns praktiskt taget allt man kan önska och mer därtill. Och det intressanta var att det mesta även fanns översatt till holländska. Jag föredrar egentligen att läsa på originalspråk så gott det går, men visst vore det coolt att testa Alan Moores genialiska Watchmen på svenska? Den har trots allt varit med på TIME:s lista över världens bästa romaner och borde verkligen finnas tillgänglig för alla.
Översättningen Väktarna är inte helt lätt att få tag på...

Drömlandet för serietidningsfreaks är givetvis Japan. Konstformen manga har anor som kan spåras ända tillbaka till 1100-talet, och på alla otaliga mangacaféer runtom i landet kan man läsa juristmanga, golfmanga, matematikmanga... Inte sällan är dessa paradis öppna dygnet runt.


Här i Järfälla har vi kommit en liten, liten bit på väg. På matematikavdelningen hittade jag exempelvis den något annorlunda matteboken Linjär algebra som manga!
Men det behövs så mycket mer. Problemet är som oftast att det saknas tid, pengar och kompetens. Men vi jobbar på det.






Inga kommentarer: