torsdag 23 juni 2011

Sommarläsning

Sommar = läsning för mig! Jag älskar att läsa på sommaren. Så här sista dagen inför semestern gäller det verkligen att man har samlat på sig en hög. Om inte annat får man gå till jobbet på semestern. I och för sig kanske det inte är helt fel att besöka biblioteket som enbart låntagare (jag älskar ju bibliotek!) men det är lätt hänt att man börjar plocka med lite böcker som står fel etc...

I alla fall så domineras denna sommars läsning av två kategorier: Kokböcker och ungdomsböcker. Kokböcker för att jag älskar mat och jag älskar att läsa om mat! Ungdomsböcker för att jag gillar att läsa om de stora existentiella frågor som ungdomsböcker ofta handlar om men som egentligen är allmängiltiga.

Bland kokböckerna hemma ligger:

Sju årstider i Majas kök av Maja Söderberg en ljuvlig bok som tar upp vilka livsmedel som är i säsong och recept därefter! Författaren har också skrivit Majas klimatmat som också är läsvärd.
Minsta kokboken av Johanna Westman, något att göra med barnen regniga dagar.
Raw food på svenska av Erica Palmcrantz. Råkost kan ju passa bra på sommaren!
Italienska klassiker av Bo Hagström och
Jamies matrevolution av Jamie Oliver fick också följa med hem.




Ungdomsböckerna då?

Lilla darling av Johanna Nilsson, Tusen gånger starkare av Christina Herrström (ungdomsklassiker som jag har tänkt läsa ungefär tusen gånger).
Sommaren jag blev vacker av Jenny Han.
När jag lät dig gå av Gayle Forman (fortsättningen på Om jag stannar).
Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson (underbar titel!)




Tyckte även att jag var tvungen att slänga med lite vuxenlitteratur också så det blev:

Lila Hibiskus av Chimamanda Ngozi Adichie (som jag har hört ska vara bra), en deckare; Kommer aldrig mer igen av Hans Koppel samt en fackbok;
Badskumt : gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg av Katarina Johansson.



Nu är väl chansen att jag hinner läsa allt detta ganska liten särskilt med tanke på all mat som jag tydligen ska laga... Men ambitioner är bra och förhoppningar om en bra lässommar finns!

Glad lässommar!

Inga kommentarer: