tisdag 11 september 2012

Tre starka barndomsskildringar



Barndom av Jan Myrdal, född 1927. Man kan tycka mycket om Jan Myrdal, men berätta kan han. Här följer vi med till hans barndoms Mariefred. Son till kända föräldrar, Gunnar och Alva Myrdal, vistas han mycket hos sina farföräldrar. Han lämnas ensam på många sätt och utsätts för olika uppfostringsexperiment, allt i tidens anda. Har du möjlighet så låna ljudböckerna där Jan Myrdal själv läser. Fortsättes av En annan värld och Tolv på det trettonde. Jag minns den sommar jag hade lyckan att arbeta i Mariefreds bokhandel. Den legendariska bokhandlaren Britt Schölin fyllde 70 år, Gripsholms slott firade 450 år och Jan Myrdal fyllde 60. När Jan Myrdal besökte bokhandeln tog han ingen notis om mig utan stegade in till chefen på kontoret för att beställa de böcker han behövde. Det här var långt innan man började beställa sina böcker från Adlibris... Se även mitt facebook-inlägg om detta.

Barbro Lindgren, född 1937, har kanske skrivit de bästa skildringarna av att vara barn/flicka: Jättehemligt, Världshemligt och Bladen brinner. Jag minns att jag så väl kände igen mig i dessa böcker, som var rykande färska när jag var liten. Talande nog står de på hyllan för böcker om "svårt och sorgligt" i biblioteket. Finns nu i maffig samlingsvolym. Barbro Lindgren har skrivit om sin egen barndom i Nyckeln till min barndom. Nu fyller hon 75 år. Stor födelsedagsintervju i SvD i  lördags.

Till sist en (eller tre) ryska klassiker. Min barndom av Maksim Gorkij, född 1868. Fortsättes av Ute i världen och Mina universitet. Johannes Edfelt skriver i sitt förord till Min barndom:

"Där finns också allt det bästa hos Gorkij: hans underbara förmåga att ge verklighetsillusion, hans friska natursinne, som perfekt inregistrerar alla intryck, hans mänsklighet och humor, triumferande i det oförlikneliga porträttet av mormodern, en eländig barndoms goda fe."

/Kerstin

Inga kommentarer: