onsdag 14 november 2012

Just nu läser jag...

...alldeles för många böcker samtidigt. Exempelvis dessa:


Min uppfattning om Herman Lindqvist som "den där rojalisten som babblade om kungar och drottningar i TV i slutet av 90-talet och som skriver ganska kackiga historieböcker" krackelerar när jag läser Mitt i allt. Det är synnerligen rafflande läsning från det att han 21 år ung stiger in på Stockholms-Tidningens redaktion, plöjer genom Prag, Paris, Beirut. Bangkok, Calcutta, Kambodja, Kairo och Norrköping, för att slutligen landa i nåt babbel om kronprinsessan...

Jag får erkänna att jag hade usel koll på Herman Lindqvists alla förehavanden som krigskorrespondent, och oavsett vad man tycker om hans historieböcker och "skandalen" om Karl-Gustaf Hildebrand så rekommenderar jag verkligen Mitt i allt. Det är som alltid väldigt lättläst, men absolut inte dåligt.

Viruset - Det första digitala världskriget må vara spännande, men det märks ganska tydligt att Mark Bowden inte är riktigt insatt i den värld han skriver om. Det handlar om en mycket sluten sådan där hackers dominerar, styr och ställer som de behagar, och insynen där är lika begränsad som i Nordkorea. Jag har bara läst 150 sidor än så länge, men det är väl inte världens bästa fackbok direkt. Inte världens sämsta heller för den delen. Svenska hackare - En berättelse från nätets skuggsida däremot, den rekommenderar jag varmt. Det skadar inte att känna till hur pass sårbart samhället är egentligen.

För att få min dagliga dos av mörker så läser jag om Darling River av Sara Stridsberg. Fortfarande lika fantastiskt malande, obehaglig och skrämmande. Språket sitter som ett spjut i hjärnbarken.

Ibland läser jag roliga och upplyftande böcker också, men det kan vi ta en annan gång.

Inga kommentarer: