torsdag 17 april 2014

Pia F Davidson gästbloggar

Jag heter Pia F Davidson och debuterade förra året med Så tuktas en svinpäls. Att få min bok utgiven är en av de bästa saker jag gjort. Utan litterär utbildning eller erfarenhet är det besvärligt i en bransch där historieberättandet är oväsentligt i förhållande till hur man skriver. Nu tog jag i en aning men det är så jag upplever det.

Min bakgrund finns inom detaljhandeln där kunden är den som styr våra beslut om sortiment och öppettider. Mitt tänk ligger fortfarande där. Läsaren är en högt skattad kund som jag vill ska vara nöjd med det som hon/han har betalat för. Sedan har också alltid kunden rätt även om hon eller han har fel … Men det ska jag prata mer om den 23 april då jag kommer till Jakobsbergs bibliotek. Då kommer jag också att berätta hur det är att debutera vid 57 års ålder och varifrån inspirationen till boken kommer.

På 80-talet bodde och arbetade jag i Kallhäll där också min bok utspelar sig. ”Så tuktas en svinpäls”  handlar om Veera, Miriam och Erika som alla tre befinner sig i skuggan av varsin svinpäls. Med vänskap, fantasi och handlingskraft bestämmer de sig för att hjälpa varandra att ta tillbaka sina liv. Det blir en skräckfylld och stundtals komisk resa som under det att jag skrev både roade och skrämde mig själv.

Som roligast har jag när jag skriver ur mina karaktärer Veeras eller Brunos perspektiv. Ibland gör de saker eller säger något som får mig att skratta rakt ut och de upphör aldrig att överraska mig. Jag är tacksam för var dag jag kan ägna mig åt att skriva för vad ska jag annars göra med alla märkliga historier som trängs i mitt huvud.

Jag ser fram emot att träffa dig på biblioteket den 23 april!
/Pia

Finns boken inne på biblioteket?
Låna boken som e-bok
---
Jakobsbergs bibliotek firar världsbokdagen onsdagen 23 april.
Pia F Davidson gästar oss kl. 18:30 på Hyllan.
Fri entré!



Inga kommentarer: