torsdag 11 november 2010

Den som söker hon ska finna





I dagens DN kan man läsa i en liten notis att amerikanska fredsaktivister har infiltrerat ett flertal boklådor och förflyttat före detta presidenten George W Bushs memoarer från just memoarhyllan till - hör och häpna - deckarhyllan. Kampanjens syfte är att "rikta strålkastaren mot hans presidentgärning, som enligt dem präglas av brottsliga handlingar."

Aktivisterna har fått sin inspiration från brittiska dito som omplacerade förre premiärminsistern Tony Blairs bok, Mitt liv min resa, till hyllorna för fantasy och skräck.

Inte för att George W Bush är något att skämta om, men jag tycker att idén med att placera böcker lite efter tycke och smak är desto roligare. Det finns många bibliotek idag som experimenterar med olika sätt att placera böckerna. Allt för att göra våra medier mer attraktiva och lätta att hitta.
På biblioteket i Barkarby där jag har min hemvist har vi experimenterat mycket med en tematiska uppdelning av bokbeståndet. Det innebär att man hittar roliga böcker på en och samma hylla. Böcker om kärlek på en och samma hylla och böcker om hälsa och välbefinnande på en och samma hylla och så vidare i all oändlighet. Men att göra böckernas placering till en politisk markering har faktiskt inte föresvävat mig. Det är ju inte riktigt bibliotekets uppdrag heller.
Jag ägnar väldigt mycket tid åt att älta böckers ultimata placering i biblitotekslokalen, och just därför blev jag så oerhört glad när jag läste nyss nämnda notis i DN. De där aktivistern är "way ahead of me".Det blir att lägga pannan i djupa veck och tänka ännu ett varv kring böcker och deras ultimata placering.

Jag vill förstås inte uppmana till några gerillafasoner på biblioteket. Vi som jobbar på bibblan gillar nämligen ording och reda (surprise) och vill gärna ha en synergi mellan bokhyllan och den datoriserade katalogen. Men om jag en dag i framtiden skulle hitta ovan antydda Decision points (vi äger den inte i nuläget) på deckarhyllan tillsammans med andra skräckhistorier och rysare så är inte jag den som är den - jag låter den stå kvar...

För den som vill läsa mer om herrarna Bush och Blair och deras politik erbjuder bibblan bland annat följande lektyr:




Mitt liv min resa (i skrivande stund är den fortfarande placerad bland memoarerna)

Inga kommentarer: