tisdag 8 februari 2011

Tjena trollet!

I min bekantskapskrets tycks det vara en film som gäller just nu: Trolljegeren. En norsk film om… troll! Fatta grejen! Kan vi säga hej då till vampyrerna nu? Hej då till vampyrslaktaren Buffy, hej då till Twilight och hej då till True Blood, och sedan säga ”Tjena!” till trollet?
Nä, jag tror inte det, men visst vore det ball med en trollhype?
Affischen (eller plakatet som det tydligen heter på norska) är åtminstone helt i min smak.


Själv brann jag rätt hårt för zombies ett tag. Romeros gamla Dead-filmer gick varma i ung ålder, och förra året fick serietidningen The Walking Dead upp intresset igen. När jag fick veta att det skulle göras tv av tidningen blev jag enormt peppad. Tv-serien är dock en besvikelse i mitt hem. Efter tre avsnitt återvänder jag till originalet i form av den tecknade varianten. Så oerhört mycket bättre. Zombiesåpor funkar nog bäst i serietidningsform ändå.


Söker man zombieslakt på biblioteket kan jag tipsa om Dead Rising 2, ett spel till Xbox som inte går av för hackor (eller motorsågar). Dock aningen för komiskt för min smak. För en tvättäkta skräckupplevelse rekommenderar jag hellre Dead Space 2 som finns till både Xbox och PS3. Nedsläckt rum, telefonen avstängd, hörlurar på. Klicka här (om du vågar!) för en trailer… Garanterat icke barnvänligt material. Men vem påstår att spel är en enskild barnföreteelse? Man ser knappast på böcker på samma sätt… Eller filmer.



Vill man ha filmer som sätter nerverna på prov så rekommenderar jag de omänskligt obehagliga Funny Games, Eden Lake och Antichrist. Sök djupt i våra samlingar och du skall finna...



Emellanåt samarbetar biblioteket med ABF - Arbetarnas BildningsFörbund. Tack vare en kompis blev jag plötsligt varse följande utbildning som drivs i ABF:s regi: Om zombieapokalypsen kommer. "Har du vad som krävs för att överleva när de odöda står vid din dörr?"
Nu snackar vi bildning på högsta nivå.

Härnäst ser vi fram emot trollkurser, trollspel och trollfilmer en masse.
2011 är trollets år.

Inga kommentarer: