tisdag 4 oktober 2011

Författarbesök: Arkan Asaad

Foto: Andreas Apell
I så många år gick jag runt och drömde om genombrottet som författare. Dom ändlösa nätterna som jag satt och skrev dom fiktiva historierna... Utanför min gård var det folk som festade, som kunde njuta av sina lediga dagar, vara sociala, koppla bort sitt arbete, vara en del av det sociala samhället. Hur kunde jag koppla bort mina drömmar? Drömmar gick inte att bara koppla av och på. Det var ett 24 timmars arbete, att ständigt hitta vägar framåt. En ständig rörelse där det inte fanns utrymme för dom starka dragningskrafterna att ge upp.

En dag kom mitt genombrott. Kanske inte i betraktarens ögon, utan mitt emotionella genombrott. Jag stannade upp. Kopplade bort mina drömmar, min verklighet, min tillvaro. Jag öppnade min ryggsäck, den jag förseglat, förnekat och försummat hela mitt liv. En väska av hemska upplevelser och tragedier. Min terapi, min hjälp och mitt sätt att säga JA till livet igen var att öppna den och skriva, skriva och skriva för livet.

Fyra månader senare, då jag slaviskt fått ner allt - början, mitt och slut - så fanns allt på bordet, utskrivet på 320 sidor. Jag slängde bunten på bordet gång på gång, för att höra tyngden i det jag skrivit, för att fatta att jag hade skapat något.
"Det här har jag skrivit", poserade jag framför spegeln och kastade bunten på bordet. Som Robert De Niro i Taxi Driver: "You talking to me?"

Ett och ett halvt år senare, i januari 2011, stod jag på Södra teatern med 350 vänner, kollegor och familj och hade min releasefest för min första roman Stjärnlösa nätter.
Mitt tal började med följande ord: "Jag ber om ursäkt för att jag har varit en dålig vän till er alla. Jag har varit en dålig vän eftersom jag har varit er otrogna med mina drömmar, och jag vill för första gången dela med mig av min dröm. Min bok, mitt liv!"

I dag färdigställer jag min andra roman och är en av Sveriges mest anlitade föreläsare.
Drömmar har inget slutdatum!

Allt gott!
Arkan Asaad
---
Hyllan, Jakobsbergs bibliotek, 11 oktober kl 18:30. Fri entré!

I samarbete med  

ABF Norra Stor-Stockholm.

Inga kommentarer: