måndag 24 oktober 2011

Författarbesök: Kristina Ekero Eriksson

Foto: Laurent Denimal
Årstafruns dagböcker – nedtecknade av Märta Helena Reenstierna mellan åren 1793 och 1839 - är en dröm för alla som älskar historia. Här ryms det mesta om kungligheter och vanligt folk. Frun på Årsta skriver med samma glöd om Marie Antoinette, Napoleon, Gustav IV Adolf och vännen Carl Michael Bellman, som om lösaktiga pigor och fullsupna drängar. Läsarna får följa med på ljuvliga utflykter till Drottningholm och kalas i Stockholm där det festas till gryningen.
Men det är en vemodig berättarröst som talar, Årstafrun födde åtta barn, men bara ett enda, sonen Hans Abraham, blev äldre än åtta år. Och när pojken väl blev vuxen, blev han inte riktigt den hjälp i tillvaron som det var tänkt.

Årstafruns dagböcker förvaras på Nordiska museet, renskriven på maskin fyller den 5000 A-4-sidor. På 1940- och -50-talen publicerades ungefär 20 procent av allt hon skrev i tre böcker ”Årstadagboken I-III”. Sedan skrev Lars Widding sina populära berättelser om fru Reenstierna utifrån detta urval.

När jag skulle skriva min biografi om Årstafrun hoppades jag att man hade ”mörkat” vissa detaljer i Märta Helenas liv i dessa utgåvor, hemligheter jag skulle får reda på om jag använde hela den omfattande dagboken som källmaterial. Mina drömmar slog in. Med extra hjälp av domstolsmaterial och kyrkböcker fick jag fatt på en viss person, som fick Årstafruns blod att ”jäsa” - som hon själv uttrycker det.

I min bok Årstafruns dolda dagböcker berättar jag om Märta Helena Reenstiernas förhållande till maken Christian Henrik, sonen Hans Abraham och dennes informator herr Kindberg – men också vänskapen med poeten Bellman och bästa vännerna Schoerbings på Årsta holmar. 
Mitt föredrag i Jakobsberg bibliotek den 1 november, kommer dels att handla om Märta Helenas vardag – dels om händelser som hon helst ville tala tyst om. Hoppas du har tid att komma och lyssna!

Kristina Ekero Eriksson

----------------
Hyllan, Jakobsbergs bibliotek, tisdag 1 november kl 18:30. Fri entré!

I samarbete med  

ABF Norra Stor-Stockholm.

Inga kommentarer: