tisdag 26 juni 2012

Elisabets sommarläsning

Judith Butler - GenustrubbelMats Strandberg - EldStar Trek TNGSilvia Avallone - StålDavid Foster Wallace - Blek kungMaria Sveland - Bitterfittan

Läser just nu: Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Läser i sommar: Judith Butler, böcker om Balkan eftersom jag ska resa där i sommar och böcker jag glömt bort att jag vill läsa - Bitterfittan, Onåd och Janne, min vän bland andra. Är även nyfiken på Stål, Jellicoe Road och Blek kung
Lyssnar på i sommar: Tankesmedjan
Tittar på i sommar: The Wire, Star Trek TNG och Girls
Skivor som jag älskar lite extra mycket: Beach House - Bloom och Grimes - Visions
Bästa platsen att läsa på i sommar: på stranden/på pendeltåget
Ett sommarboksminne: Lyssnade på Lilla stjärna på en tre dagars båttur på Mekongfloden. Badande bufflar och risfält blandades med skräck från Svedmyra på ett trevligt sätt.
Om jag för en dag fick hoppa in i en bok, och leva där skulle jag välja: Illusionisten av John Fowles
Så här får jag oftast boktips: bokuppsättning och recensioner
Om jag skulle skriva en bok skulle den handla om: ett barn som blir vän med en mystisk bälta och kidnappas av ett kringresande cirkussällskap.
Favoritkaraktär i en bok/film: Totoro
Sämsta boken jag har läst: Alkemisten av Paulo Coelho
Favoritgenre: Magisk realism, grafiska romaner, tragiska ungdomsböcker och queera böcker.
Favoritbibliotek: Malmö Stadsbibliotek, Brisbane Public Library och Riksdagsbiblioteket.
Favoritbokhandel: Hallongrottan!
Det bästa med att jobba på bibliotek är: att det är väldigt omväxlande.

3 kommentarer:

Linnea sa...

Jag vill också läsa Stål! :)

Elisabet sa...

Ja visst verkar den bra? Det var faktiskt min mamma som trodde att den skulle falla mig i smaken, och mammor brukar vara kloka :)

Annica Englund sa...

Elisabet! Om jag hade bloggat och valt, så hade det sett exakt likadant ut. Jag är förbluffad och glad! Hela din lista, ja tom sämsta boken du läst (jag väljer allt av Coelho - rena rama skräpet). Du gjorde min dag - soulmate of the media.