torsdag 21 juni 2012

Evas sommarläsning

   

Läser just nu: Igår läste jag ut Vila i frid, en deckare av Sofie Sarenbrant. Sedan började jag på Sjutton år och skitsnygg av Emma Granholm
Läser i sommar: Troligen mest deckare. Och varvar med relations- och kärleksböcker
Lyssnar på i sommar: Programmet sommar, lugna favoriter och radio Norberg
Tittar på i sommar: En och annan film blir det väl och nyheter
Skivor som jag älskar lite extra mycket: Andrea BoccelliRomanza, Bryan Ferry - Dylanesque
Senast köpta bok: Köper aldrig böcker, men fick i present Bodil Malmstens De från norr kommande leoparderna
Bästa platsen att läsa på i sommar: Min soliga balkong eller i vilstolen vid torpet
Ett sommarboksminne: när jag var 12-13 år och plöjde Enid Blytons 5-böcker
Om jag för en dag fick hoppa in i en bok, och leva där skulle jag välja: Joan Brady – Gud på en Harley Davidson
Så här får jag oftast boktips: Btj:s sambindningslistor
Om jag skulle skriva en bok skulle den handla om: Relationer och de val vi måste göra. Vi kan ångra mycket som vi gör, och lika mycket som vi inte gör
Favoritkaraktär i en bok/film: Hjälten Ivanhoe
Sämsta boken jag har läst: Om jag inte ”fångas” lägger jag bort boken efter högst 60 sidor
Favoritgenre: Deckare och kärlek
Om alla böcker i hela världen förstördes och jag bara fick rädda en skulle det vara: Bibeln. Jag är inte religiös men den är tjock och räcker länge
Favoritbibliotek: Jakobsberg (förstås), Söderhamns stadsbibliotek är fint också
Det bästa med att jobba på bibliotek är: Bokfloden, de mycket omväxlande arbetsuppgifterna och besökarna som för det mesta är trevliga. Och alla kollegor.

/Eva Börjesson

Inga kommentarer: