lördag 18 augusti 2012

Sommarens bästa - Topp tre

Foto: Mattias Pettersson
Det bästa med sommaren för min del var tio dagars vistelse i Porto i norra Portugal. Vilken fantastisk stad! Och vilka fantastiska människor! Det var backigt som i San Francisco, men trängre och mysigare. Trots backarna och det varma klimatet (vid ankomst var det 30 grader varmt, därefter kring 23-24 grader) så blev jag inte totalt utslagen, för det finns så mycket smådetaljer att upptäcka att man nästan tvingas ta det lugnt.

Gillar man magisk natur, imponerande arkitektur, vital kultur, lugn och ro samt en stad som inte är till brädden fylld med turister och försäljare så kan jag varmt rekommendera Porto. Atlanten ligger dessutom tio minuters bussresa från centrum.

Foto: Mattias Pettersson.
Foto: Mattias Pettersson

Under resan fick jag användning för sommarens bästa inköp:
Läsplattan Sony PRS-T1!
Jag har länge varit nyfiken på läsplattor, men även en smula skeptisk. Jag älskar fysiska böcker, att kunna vända blad, att studera omslagen och formgivningen, papperet, att bara hålla i något rejält... Läsplattan – fick jag för mig – var något plastigt kommersiellt jippo helt utan själ.

Efter att ha plöjt böcker som aldrig förr på denna läsplatta är jag beredd att kapitulera. Den är grym!
Jag har 80 böcker i väskan, och det tar ingen plats alls. Läsupplevelsen är i många fall bättre än i en vanlig bok – när man väl vant sig, bör väl tilläggas. I början tyckte jag det var lite väl grå skärm, men vid längre läsning är skärmen mycket skonsam mot ögonen. Det är inga problem att läsa fyra-fem timmar på raken. Och det går till och med att göra hundöron! För att inte tala om de inbyggda ordböckerna (läser du exempelvis på engelska och stöter på ett ord du inte förstår, så är det bara att trycka på ordet med fingret för en förklaring), eller möjligheten att markera (stryka under) stycken – som sedan enkelt kan suddas ut. Perfekt för den flitige studenten!

Fast någon själ vet jag inte om den har...

Är man däremot ute efter en platta som även hanterar bilder och färger, så är nog en surfplatta att rekommendera. Redan nu finns det fantastiska lexikon och biografier att tillgå, exempelvis Leonardo Da Vincis "Ultimate Codex", som fungerar som en blandning av e-bok och app.

Den bästa boken jag läst under sommaren?
Eftersom det var så kul att läsa med läsplatta så dog jag igenom en av mina absoluta favoritromaner igen. En sån där bok som jag skulle ta med mig till en öde ö. Jag pratar om "The Magus" av John Fowles ("Illusionisten" på svenska, läs om den på Wikipedia här). Förutom det övernaturliga, ockulta och mystiska, så handlar boken väldigt mycket om relationer. Fowles har en förmåga att beskriva dessa på ett sätt som verkligen känns naturligt, realistiskt, autentiskt, ofta på pricken… Om du gillar filmer som Stanley Kurbicks "Eyes Wide Shut" och David Finchers "The Game", och böcker som Gun-Britt Sundströms "Maken" så borde du verkligen gilla "The Magus".

Inga kommentarer: