måndag 27 maj 2013

Bibblan testar: Remake: Ge dina gamla saker ett nytt liv

Återvinning ligger i tiden och Gör det själv-böcker är alltid populära här på biblioteket. På filialerna har vi Skapa-hyllor där vi samlat alla böcker om att sy, snickra, sticka, teckna, pyssla, skapa etc. Själv är jag galet förtjust i sådana här böcker och brukar låna hem mycket av vi köper även om det inte alltid blir av att skapa något. Detsamma gäller kokböcker och trädgårdsböcker som också är gör det själv-böcker egentligen. Men hur bra är dessa böcker egentligen, blir resultatet som man tänkt sig eller ser ut på bilderna? Här kommer därför en ny bloggserie där vi testar ett antal gör det själv-böcker. Håll till godo!

   

Först ut är: Remake: Ge dina gamla saker ett nytt liv av Åsa Larsson i samarbete med Stockholms Stadsmission. En ljuvlig bok som går ut på att man som titeln anger, gör om gamla möbler och saker på ett roligt sätt. Boken har fina bilder på alla härliga retrosaker och riktigt inspirerande. Själv fastnade jag för lampskärmen som man gör av gamla virkade dukar och eftersom dottern behövde en lampskärm tyckte vi att det var ett passande projekt. 

Dock hade jag inga gamla virkade dukar liggande så det fick jag köpa på second hand. Dessa dukar skulle sedan doppas i tapetklister och läggas omlott på en uppblåst jätteballong. Lite kladdigt måste jag säga. Som fäste används ett fäste till en rislampa och eftersom jag inte hade någon gammal rislampa liggande fick jag köpa en sådan och slakta. När dukarna har torkat sticker man hål på ballongen och vips en fin lampskärm. För lite extra stadga kan den sprayas med spraylack (något jag också fick köpa). Reultatatet blev hursomhelst helt klart godkänt men i slutändan inte helt billig. Däremot blir det en väldigt personlig lampa. Så om ni har lite virkade dukar liggande kan jag rekommendera detta. Man kan också göra fina skålar på samma sätt genom att lägga den tapetklisterdoppade duken över en skål eller ett glas och låt torka.

Resultatet:



Inga kommentarer: