måndag 13 september 2010

Evas sommartips - Del 2

Innan semestern tipsade vi här på bloggen om lite sommarläsning.
Sommaren kändes - som vanligt – lång och jag var helt säker på att jag skulle hinna läsa en del. Men – som vanligt - visade sig sommaren vara alldeles för kort.

Hann jag läsa Tahar Ben Jellouns böcker? Hann jag lyssna på ’en massa ljudböcker’?
Nja. Det gick sådär, kan jag avslöja.

Det kom annat i vägen. Vardagssysslor som ska utföras även under semestern, släktbesök som alltid medför en hel del roliga utflykter, lata stunder då man just inte alls kände för att läsa den där tjocka boken samt sist men inte minst semester på Gotland, medeltidsveckan dessutom. En tidsresa nästan, med alla utklädda människor i denna vackra stad Visby, nästan förtrollade och helt utmattade var vi när vi kom till stugan på kvällarna.

Så råkar jag köpa en bok i mataffären en dag - och det visar sig att den just för mig blev den perfekta semesterläsningen i år. Ödets hav av Elisabet Nemert. Medeltidens Visby, området norr om Visby just där semesterstugan ligger, namn som sätts på kartan och människor vars öde berör mig, just för att allt passar in så bra i min semestertillvaro. Bokens Aurora Eken blev i sommar något av en guide under min alldeles egna litterära tidsresa.

Nej, det blev inte så mycket läsning som jag tänkt mig. Inte för egen del, i alla fall.

Högläsning för barnen, javisst! Hotellmysteriet på stranden en eftermiddag, Lillebror och Nalle på kvällen. Önskestjärnan turades dottern och jag om med, det blev både fnittrig och lite läskigt. Gotland för små och stora blev en riktig guldgruva för våra små medresenärer. Deras första reseguide!

Momo däremot, den hann vi inte riktigt med. Den får vänta på ett bättre tillfälle, tål inte att läsas vid sängkanten för en halvsovande sjuåring, den ska njutas av i myshörnan den kommande mörka årstiden.

Men nu kommer den, hösten. Det finns hopp!

Jag kanske hinner läsa Ben Jellouns Denna bländande frånvaro av ljus innan jag kliver på tåget till Göteborg och årets bokmässa. Och på tåget ska det definitivt lyssnas på någon ljudbok.

En tanke slår mig: Det kanske rentav är så att mina somrar inte är till just för läsning? Att jag tycker om läsning som bäst en mörk kväll i soffan med den berömda koppen kaffe? Jag tror det. Så nästa sommar ska jag definitivt akta mig för att stressa mig själv med någon ’ska läsas ’- lista inför sommaren.
Det får bli en lista med allt som ska läsas inför hösten och vintern.

Återkommer!

/Eva Brünahl

Inga kommentarer: