torsdag 2 september 2010

Om jag kunde drömma...



Så här dags förra året var jag på väg mot New York och sedan dess har denna fantastiska, magiska, galna världsstad fått mig att ständigt längta tillbaka.
En sak, bland många, som jag verkligen gillade var att i en av de större parkerna på Manhattan (Bryant park) fanns en hel, stor sektion kallat ”Reading Room”.
Där fanns snygga cafémöbler och parasoller utplacerade och flera, fulla bokvagnar med massor av spännande, fräscha böcker att läsa. Behöver jag säga att nästa alla borden var fulla av läsande människor. En del av ”Reading Room” var avsett för barn, med mindre möbler och lite färggrannare bokvagnar med barnböcker.
I parken fanns rikligt med caféer samt andra aktiviteter som schack, boule och pingis. Över hela parken vilade ett så härligt, harmonsikt lugn och det kändes nära nog oemotståndligt att slinka in och sätta sig med en kaffekopp och bläddra i en bok.

Tänk om vi kunde ha något liknande i Stockholm. Tänk om någon av våra stora, fina parker kunde ha en vacker, inbjudande läshörna med ett eller ett par närliggande caféer.


Eller om man ska gräva där man står och tänka lokalt: tänk er ett friluftsbibliotek i Riddarparken under sommarmånaderna. Håll kvar den tanken...

Inga kommentarer: