tisdag 7 december 2010

Längtan efter prinsen

O, vad jag längtar efter honom! Prinsen!
Han är modig. Och klok. Han har varit med om stora äventyr. Fångat drakar.
Men jag vet en hemlighet.
HAN ÄR RÄDD!

Ja, tänk er - en prins som är rädd, som är så modig och klok att han vågar erkänna rädslan.
Och ärligt talat, vore jag prins, jag skulle också vara rädd! För ni har väl också hört talas om den stora faran i prinsars liv?
Nej, jag pratar inte om drakar nu- prinsen är rädd för att bli förvandlad till GRODA!



Prinsen har tur, han har två kompisar som kan hjälpa honom, rädda även dom så klart. Så, hur gör man om man vill slippa ett liv som groda?
En fälla vore bra. Eller hur blir det om man själv skulle klä ut sig som groda - skulle det funka? Men hur vet man då vem som är en riktig groda?

Ni anar att berättelsen om min prins både är spännande och rolig.
Om det finns en prinsessa med? Såklart det gör! För, vad vore prinsar utan kluriga prinsessor?
Snart kommer prinsen till biblioteket. I bokform. När prinsar blir förtrollade är nog den hittills bästa boken av Per Gustavsson. Underbara variationsrika illustrationer, allt från Mumin-inspirerad mörk skog till detaljskildring och serieliknande element - en bok att längta efter, helt enkelt!
Snart på ett bibliotek nära dig!

/Eva Brünahl

Inga kommentarer: