tisdag 21 december 2010

Vad jag vill läsa i jul!



Så här inför kommande ledighet blir jag alltid sugen på någon bok som man kan fångas i, förtrollas av och som man bara inte kan sluta läsa (eller sådana är man i och för sig alltid ute efter). Det är bara det att jag inte kommer på någon bok just nu som jag tror kan vara så... Å andra sidan vet man inte heller om det är en sådan bok förrän en bit in men det är så svårt att orka börja.

Om jag tänker tillbaka på sådana läsupplevelser under de senaste åren så hittar jag ett mönster:

På gränsen mellan ungdoms- och vuxenbok, gärna lite halvfantasy (dvs en fot i den verkliga världen men lite övernaturliga inslag), en motvillig eller ovetande hjälte, en bra engagerad historia, stora känslor och gärna svulstiga slut. Gärna böcker i flera delar!

Topp 5 i denna "genre" (som jag redan läst):

1. Hungerspelen av Suzanne Collins
3. Guldkompassen av Phillip Pullman
4. Ful av Scott Westerfeld
5. Harry Potter av J.K Rowling

Så snälla, har ni läst något lika bra i samma stil så tipsa!

1 kommentar:

cecilia sa...

Kanske bläckhärta av cornelia funke kunde vara något? finns tre böcker i serien. Ganska mysig. sen fallen ängel är VÄLDIGT mysig men dock bara en bok.

Hoppas du får en rba jul =)