måndag 30 maj 2011

Matlagning och kokböcker i hårdrockens tecken

Jag söker på matlagning i vår katalog och får 1025 träffar. Någonstans har jag läst att det i Sverige ges ut drygt 400 kokböcker per år. Man häpnar!

Men kanske häpnar man ännu mer när man ser boken Hellbent For Cooking - The Heavy Metal Cookbook. Den finns tyvärr inte i våra hyllor, men du kan ju alltid önska den som ett inköpsförslag...


Total chock och förvirring infann sig dock när nedanstående video började cirkulera på det allomspännande nätet för några veckor sedan. Är karln ett geni eller en galning? Kanske både och? Helt klart är att hans recept på Pad Thai gått hem i stugorna (de som följt receptet menar att det smakar ljuvligt) och antalet visningar på YouTube ökar för varje minut som går.
Håll i hatten (eller för öronen)!


Eftersom kocken är vegan så är han noga med att påpeka att rustningen i filmen inte är gjord av läder utan av gummi.

En kompis påtalade en gång att min kostcirkel är tudelad och består av nyponsoppa och chips. Riktigt så illa är det inte, men matlagning är kanske inte mitt största intresse. Galenskap enligt ovan är däremot något som torde kunna få den mest envetne restaurangbesökaren/spisvägraren att ge sig i kast med både det ena och det andra i kökets lugna vrå, så kanske, kanske blir det en utvidgad kostcirkel för undertecknad i sommar...

2 kommentarer:

sarah sa...

Helt fantastisk matlagningsvideo. Skrattade gott åt "berättarrösten" för att inte tala om matlagningsredskapen. Underbart!
/Sarah

Anonym sa...

Var på IKEA häromdagen men jag hittade inte de där matlagningsknivarna!

/Peter