måndag 18 mars 2013

Författarbesök: David Lagercrantz



Hallå, ska bli trevligt att komma till Jakobsberg och tala om Jag är Zlatan. Ibland är jag visserligen dödligt trött på ämnet.  Sedan boken kom ut har jag kuskat runt både i Sverige och i Europa och föreläst och suttit i ändlösa intervjuer. Och överallt har folk velat diskutera boken eller dra någon Zlatanhistoria. Det händer att jag vill trolla bort mig.

Men ändå… när jag står inför läsare och vänner på bibliotek och skolor och fattar hur mycket boken har betytt på så många olika nivåer, då tänder jag ändå och älskar ämnet. Det finns idag en liten folkrörelse kring boken. Grabbar och tjejer som tyckt att böcker är det töntigaste som finns, har kastat sig över Jag är Zlatan, och ofta fortsatt att läsa annat efter det, och det värmer mitt hjärta. Den som läser kan förändra sitt liv. Den som läser förstår.  Zlatan må ha gjort mycket fantastiskt på fotbollsplanen, men hans stora sociala insats är ändå att han gett ungdomar hopp och fått dem att börja läsa.

David Lagercrantz
Tisdag 19/3 kl. 18:30. Hyllan, Jakobsbergs bibliotek.

Inga kommentarer: