måndag 9 juni 2014

Vi på biblioteket

Namn: Andreas

Jag jobbar på: Viksjö bibliotek som bibliotekarie.

När jag inte syns ute i biblioteket jobbar jag med: Köper in böcker, sitter i olika möten, har it-hjälp - inklusive visningar av MTM (myndigheten för tillgängliga medier), har visningar, med mera, med mera. Samt (!) fikar.

När jag inte jobbar gillar jag att: Läsa böcker naturligtvis. Vara med familj och vänner.

Dold talang: Är hyfsad på bollsport.

Jag läser helst: Facklitteratur – historia, filosofi, samhällsvetenskap. Historiska romaner och klassiker.

Jag är bra på att tipsa om: Historia och filosofi. Relativt bevandrad i klassikerna men bedrövlig på deckare.

Därför började jag jobba på bibliotek: Att omges av böcker dagarna i ända och att få träffa allsköns intressanta människor är det närmaste en ateist som jag kommer det sakrala.

Språk som jag pratar: Svenska, engelska samt en ytterst ynklig smula tyska.

Favoritställe i biblioteket: ”Röda rummet” (Bokprat- och grupprum här i Viksjö som snart kommer få ny inredning).

Just nu vill jag tipsa om: Jag läste om ett par gamla favoriter inför ett bokprat med första världskrigstema förra veckan:

Filosofernas krig av Svante Nordin
Grå själar av Philippe Claudel
Stridens skönhet och sorg av Peter Englund
Augusti 1914 av Barbara Tuchman

Inga kommentarer: