måndag 30 juni 2014

Vi på biblioteket


Namn: Mattias

Yrke: Biblioteksinformatör

Jobbar på: Jakobsbergs bibliotek för det mesta. Var tredje lördag i Barkarby.

När jag inte syns ute i biblioteket jobbar jag med: PR, vilket mer konkret innebär att jag gör affischer, bibliotekets programfolder, alla trycksaker (öppettiderlappar, avgiftslappar etc), knubbetiketter, hyllskyltar, samt ansvarar för anslagstavlorna och den digitala skärmen i Jakobsberg. Jag jobbar även med bibblans hemsida, vår Facebook-sida, samt med den här bloggen och andra sociala medier. IT-hjälp (hjälpa besökare med datorproblem) hinns också med, samt förvärv och koll på TV-spel.  Är även smått inblandad i urvalet av film och musik. Just nu håller jag på att lära mig den nya plottermaskinen.

När jag inte jobbar gillar jag att: Göra musik, resa, läsa, skriva, måla, fotografera, titta på film… Cyklar så ofta jag kan, gärna på Järvafältet och ofta med nån bra podcast i hörlurarna.

Dold talang: Kan en del märkliga skateboardtrick… Har koll på riktig kebab.

Jag läser helst:  Cormac McCarthy, Friedrich Nietzsche, Oswald Spengler, Karl-Ove Knausgård, H.P. Lovecraft, Magnus Dahlström, Mircea Cărtărescu och Nikanor Teratologen. Mest en massa gnälliga gubbar alltså… Skärpning utlovas!

Jag är bra på att tipsa om: Udda filmer (exempelvis Funny Games av Michael Haneke) och obehagliga böcker (Nedkomst av Magnus Dahlström).

Därför började jag jobba på bibliotek: Jag hamnade på bibblan mest av en slump. Jag är egentligen utbildad journalist i grunden. Har alltid trivts bland böcker och att få jobba på ett ställe som erbjuder så otroligt mycket kultur åt alla – helt gratis – är fantastiskt.

Språk som jag pratar: Svenska och engelska. Låtsas ibland förstå skriven franska och tyska.

Favoritställe i biblioteket: Vi har rätt fina biofåtöljer på filmavdelningen i Jakobsberg. Där skulle jag vilja sitta oftare.

Just nu vill jag tipsa om: Jag tipsar alltid om H.P. Lovecraft, men får sällan någon respons, så den här gången tipsar jag om två av de bästa böckerna jag läst på länge: Bea Uusmas Expeditionen: min kärlekshistoria (OBS! Den illustrerade utgåvan!) och Lena Anderssons Var det bra så?.

Inga kommentarer: