måndag 16 juni 2014

Vi på biblioteket

Namn: Karin

Yrke: Bibliotekarie

Jobbar på: Jakobsbergs bibliotek men hoppar in ibland på filialerna.

När ni inte ser mig ute i biblioteket: kanske jag ligger på golvet under sorteringsroboten och kollar varför den strejkar. Eller så sitter jag med pannan i djupa veck och försöker lösa ett problem i biblioteksdatasystemet. Jag går även igenom vad som lånas och inte lånas under åren - detta för att kunna göra de rätta inköpen - och de rätta gallringarna!

Varför började jag jobba på bibliotek? Provade på en hel del jobb bara för att se vad det var, om jag passade. När jag jobbat som biblioteksassistent ett tag tyckte jag att allt föll på plats, sökte och kom in på utbildningen till bibliotekarie. Eftersom jag nu jobbat länge inom yrket har jag tack och lov bytt både arbetsuppgifter och arbetsplatser. Har jobbat som barn- och skolbibliotekarie, varit ansvarig för elever i kunskapslyftet, sjukhusbibliotekarie, IT- och systemansvarig samt katalog- och inköpsansvarig. Detta visar bara på att det inom yrket finns väldigt många vägar att gå och att arbetsuppgifterna kan vara enormt varierande.

Favoritplatser i biblioteket: Bland låntagarna - De är oförutsebara! Bland konstböckerna - De är ju bara så vackra! Bland arkitekturböckerna - Hus är liv! Bland kartböckerna och resehandböckerna  - Drömma är nyttigt! Bland de tecknade serierna - wow! Bland filmerna - wow wow!
Tipsar gärna om film för det är jag ganska så bra på. Annars tycker jag om de svåra och kluriga faktafrågorna där det måste till både erfarenhet och uppfinningsrikedom.

Favoritintresse: att resa - långt eller nära, i fantasin eller på riktigt, till fots eller med någon slags motor.

Läser just nu:  Det mesta blir aldrig av av Thomas Anderberg. Thomas avled förra året till följd av en hjärntumör och boken skrevs färdig av kollegor och vänner. Och titeln kanske också bränner lite för vanligtvis har jag flera böcker på gång samtidigt och "det mesta blir aldrig av"...

Dold talang: Sy och ändra kläder. Lära barn simma (simlärare var mitt sommarjobb under många år).

Språk jag pratar: Aktiva språk är svenska, franska och engelska. Har insomnade "kunskaper" i tyska och kinesiska.

Inga kommentarer: