lördag 23 januari 2010

Allt kretsar kring Hungerspelen

Ungefär en gång om året brukar personalen som jobbar med barnverksamhet presentera nya barn- och ungdomsböcker för resten av personalen. Det är väldigt lärorikt och roligt, och jag känner mig genast mer kapabel att tipsa barn och unga om böcker. Dessutom får jag själv massa förträffliga boktips.

Senast så var det ett tips som jag absolut inte kunde motstå. Hungerspelen av Suzanne Collins. Det lät som en bokversion av den japanska filmen Battle Royal, där barn/ungdomar stängs in på en arena för att mörda varandra - det är nämligen bara en vinnare som koras.

Så jag lånade boken. Och nu är jag helst fast. Jag kan inte tänka på något annat än hungerspelen. Jag vill sluta lördagsjobbet nu så jag kan läsa på tåget. Jag är uppe alldeles för länge på kvällarna för jag kan inte lägga ned den. Efter att ha läst ut första boken befann jag mig i Gävle. Gick till Gävle stadsbibliotek och lånade tvåan. Tack och lov fanns den inne.

Hungerspelen handlar om sextonåriga Katniss som lever i en dystopisk värld i forna Nordamerika. Det som är kvar av USA efter miljökatastroferna är nu tretton distrikt, men i och med en revolution för ca 100 år sedan så blev det trettonde distriktet utplånat och byggs inte upp igen. Resten av distrikten är utfattiga och ständigt nära svältdöden. Det är bara i huvudstaden som lyxens överflöd finns att beskåda. Regimen styr landet med järnhand och för att ständigt påminna folket om att nya revolutioner är meningslösa utspelar sig varje år Hungerspelen. Under slåtterceremonin dras två namn ur varsin urna ur varje distrikt, en flicka och en pojke ska slåss i hungerspelen. Bara en överlever. 23 dör. Segraren får sedan leva med ett liv i berömmelse, och kommer även figurera som handledare för framtida barn som måste in på hungerspelens arena.

Och det som inte får hända händer. Katniss älskade lillasyster Prims namn dras ur urnan, trots Katniss alla förebyggande åtgärder med att köpa extra lotter till sig själv. Istället så anmäler hon sig själv som frivillig, och tar sin systers plats. Katniss ska ut på Hungerspelens arena. Med sig från sitt distrikt får hon Peeta, en kille som hon känner vagt men som hon minns räddade hennes liv med ett bröd från hans mammas bageri när hon var nära att svälta ihjäl för ett par år sedan.

Hungerspelen är huvudstadens högsta nöje. De vill ha en bra show, så därför stylas Katniss och Peeta till oigenkännlighet och vinner publikens hjärta. Genom att ha många fans kan man också få många sponsorer som tilldelar spelarna livsavgörande presenter inne på banan. Katniss och Peeta inleder en romans, mest för kamerornas skull, men tanken på Katniss bästa kompis Gale som hon vet sitter och ser på henne på storbildsskärmarna gör att hennes hjärta inte riktigt kan avgöra vad som är rätt eller fel. Dessutom är det oviktigt - de måste överleva. Och bara en kan överleva - ska det bli hon eller Peeta? Vem kommer att offra sig för vem?

Ni förstår ju!!! Att jag är fast!!! Det var länge sedan jag läste en bok som så brutalt har tagit mig med storm. Och det är så inspirerande för läslusten, som man också måste underhålla. Ungefär som ett litet husdjur, det måste få mat, lek och lärdom.

Nu vill jag ju börja prata om andra boken som jag snart ha läst klart. Men det blir ju en massa spoilers. Så kan inte alla som läser den här bloggen låna boken omedelbums, läsa fort som attan, så att jag kan blogga om bok nr 2 Fatta eld på måndag? Snälla?

Inga kommentarer: