måndag 25 januari 2010

Ett försök till tips utan spoilers

Jag inser ju att alla som vill läsa Hungerspelen kanske inte har hunnit läsa ut första delen sen jag bloggade i lördags. Jag inser det. Men jag måste få skriva om det här! Det spritter i hela mig av tipslust! Kan ingen fråga efter min bästa bok just nu? Någon?! Du där, i ungdomshörnan, vill inte du ha ett boktips?! (Obs obs, boken kan verkligen läsas av vilken ålder som helst, lovar!)

Jag har alltså läst ut Fatta eld, del 2 i serien om Hungerspelen av Suzanne Collins.

Jag har sträckläst i en halv vecka. Jag blev inte ens trött på kvällarna. Vanligtvis så blir jag trött om jag läser sent på kvällen, men jag blev bara piggare och piggare efter varje sida! Sjukligt spännande och beroendeframkallande böcker.

"Typ" spoilerfri recension av Fatta eld:
Det är någon eller några som överlever Hungerspelen från förra boken. Dessa får stå i berömmelsens ljus och livet ter sig lite lättare, framförallt så finns det mat på borden. Men snart inser en av personerna som överlevt att dennes agerande i Hungerspelen som direktsänds i hela landet har fått ödesdigra konsekvenser. Det har startat en revolution. Distrikten vägrar spela med i regimens spel längre, och blodiga konfrontationer sker i hemlighet på distriktens gator. Distrikten har dock ingen kontakt med varandra, det tillåts inte att revolutionens ringar sprider sig på vattnet.

För att hålla i landet i schack bestämmer sig regimen för att utlysa speciella regler till årets Hungerspel. För att visa att inte ens de starkaste kan slå tillbaka på regimen så blir de senaste årens 59 segrare tvingade att ställa upp igen - två stycken från varje distrikt. Från våra huvudpersoners distrikt finns det bara 3 som kan ställa upp, 2 av dessa måste återigen in på arenan.

Väl inne på arenan så verkar det vara den mest djävulska uppfinningen hittills. Varje timme inträffar en ny dödlig fara, en giftig dimma, livsfarliga apmutanter, en stor våg och ständigt oron över vem som är vän och vem som är fiende.

Hungerspelen och Fatta eld är två fruktansvärt spännande böcker som jag rekommenderar varmt till alla. Man lever sig verkligen in i berättelsen, trots att den är så långt ifrån vår egen verklighet (eller är den det?). En dystopisk mardröm, men ändå en strimme av hopp, någonstans, långt borta.

Stort hjärta till dessa böcker!

Inga kommentarer: