måndag 10 januari 2011

Förra årets bästa

Jag gör som Mattias och tillkännager mina högst personliga favoriter i bokväg från det gångna året:

Liv Strömqvist - Prins Charles känsla
För att det är världens smartaste seriealbum

Sara Stridsberg - Darling River : Doloresvariationer
För att den är nattsvart, suggestiv och hjärtslitande - viktiga bokegenskaper enligt mig
Ann Heberlein - En liten bok om ondska
För att ondska är intressant och för att Heberlein har en förmåga att trollbinda läsaren från första till sista sidan.
Sofi Oksanen - Utrensning
För att den berättar historien om något så nära men ändå så långt bort.
Sigrid Combüchen - Spill
För att den lever upp till förväntningarna

Bubblare:
Haruki Murakami - Vad jag pratar om när jag pratar om löpning
För att Murakamis språk är fjäderlätt och exakt och för att man blir sjukt pepp på att börja jogga! Dessutom är det en perfekt presentbok - alla verkar tycka om den.
Musiken då? Jotack, den har jag inte glömt bort - här finns min lista över 2010 års 18 bästa låtar. För att öppna länken krävs tillgång till Spotify. Så här ser listan ut:
Health: USA Boys
Blonde Redhead: Here sometimes
The Radio Dept.: Never Follow Suit
Pet Shop Boys: Together
Bandjo: Metropolis
Beach House: Zebra
JJ: Let Go
M.I.A.: XXXO
Glasser: Home
Crystal Castles: Celestica
Belle & Sebastian: I Didn't See It Coming
Shugo Tokumaru: Lahaha
Jónsi: Boy Lilikoi
Kent: Ismael
Xiu Xiu: Grey Death
Robyn: Dancing On My Own
Best Coast: Boyfriend
Korallreven: The Truest Faith

Inga kommentarer: