måndag 3 januari 2011

Mina favoritböcker 2010

God fortsättning!

Av de böcker jag har läst som kom ut 2010 så är det tre böcker som jag verkligen rekommenderar. Ett flertal böcker har jag inte hunnit med, och bland dessa tror och hoppas jag att 2666 av Roberto Bolaño, Minnen av Torgny Lindgren och Sparta av Lotta Lotass är riktiga guldklimpar.
Sparta
, förresten... Om någon vet hur man får tag i den får ni gärna höra av er. Boken gavs ut i begränsad upplaga på Lotass eget bevåg och sålde slut snabbare än man hinner säga ”pretto!”... Men jag gillar ju hennes tidigare alster och skulle gärna vilja läsa. Men tji fick man.

Här kommer hur som helst listan på mina tre favoritromaner från år 2010. Jag kommer att bli galet långrandig om jag börjar skriva om böckerna, så jag nöjer mig med att alla tre har en gemensam nämnare: Mörkret i människan, det som verkligen berör på allvar. Så långt bort från det ytliga tjafset och daltet som man kan komma.
Två från Sverige, en från Norge. Heja Norden!



En av mina absoluta favoritböcker, Cormac McCarthys Blodets meridian, utkom förvisso 2010, men då den har hela tjugofem år på nacken (den släpptes ursprungligen 1985) så räknas den inte i min värld. Dessutom är den så otroligt mycket bättre i amerikansk språkdräkt, även om den svenska översättningen inte är fy skam den heller. Blodets meridian får sålunda vara med som bubblare.

Vad har ni själva för favoriter från året som gått?

Inga kommentarer: