fredag 8 april 2011

After-work-boktips

Biblioteksjobbet slutar inte när man lämnar jobbet och åker hem. Man har ju ofta en del böcker att frossa i med sig hem. Jag tycker om att ta hem nya barnböcker och ’testa’ dem på barnen. Ska man läsa böcker för en grupp på biblioteket så är det ju bra att kunna testa dem på en ganska så erfaren panel där hemma. Roligt dessutom att se hur olika syskonen där hemma reagerar på samma bok, beroende på olika ålder och intressen! Gissa hur glad jag blir när panelen i sin tur börjar tipsa mig om böcker istället för att bara passivt ta emot bokflödet! Senaste tipset från fyraåringen därhemma: ’Superhjältemannen’ av Mini Grey. Den finns minsann på förskolan, och hur kunde jag missa den, undrar tipsaren. ’För du skulle bara se, hur cool han är! Och han slåss faktiskt mot den giftiga trasan, och så blir borsten hans vän och han slåss mot kuddarna och räddar djuren på gården - men sen får Superhjältemannen en grön sparkdräkt i julklapp och då skrattar alla men borsten är hans vän ändå och så räddar de ju skedarna och så kommer hajen på sista sidan men den är en sax egentligen och det blir säkert mera äventyr!’ Slut på boktipset, jag är inte helt säker på att jag har fattat allt, men klart man blir nyfiken!Så mitt uppdrag blir att kolla ifall den finns på biblioteket och låna hem den snarast! Sagt och gjort, jag lånar hem den till fyraåringens stora glädje. Vi kryper upp i soffan och läser om Superhjältemannen som är en liten leksaksfigur som dyker ner i diskhon och slåss mot den giftiga trasan och så blir potatisborsten hans vän och så får han en grön sparkdräkt i julklapp… ja, ni vet. Vad gör en till superhjälte? Kan man vara superhjälte i hemvirkad grön sparkdräkt? Svaren finns i denna härliga bok! Mini Grey lyckas med text och detaljrika, fartfyllda bilder vända sig till både vuxna och barn, på respektive nivå. Frida Nilssons översättning är träffsäker, en ’traction man’ är helt enkelt en ’superhjälteman’ på barn-svenska. Den finns på biblioteket minsann, hur kunde du missa det?

Inga kommentarer: