onsdag 6 april 2011

Prao på Barkarby bibliotek

Jag har fått en prao plats på Barkarby Bibliotek, vilket jag är väldigt nöjd över. Speciellt som det bara var 18 personer i min årskurs som fick praoplatser… Vi har bara praotid i en vecka för min skola, vilket är synd. Vad som är ännu ledsammare är att jag bara får vara här i två dagar, eftersom det inte kommer att hända så mycket under de andra dagarna.

Jag har under praotiden fått sortera upp böcker, packa plastkassar till 6-åringar som kommer på besök, klistra lappar på böcker, hjälpa till när skolbarn kommer etc. etc.


Jag har fått gjort en egen hörna med böcker som jag tycker är bra eller som jag rekommenderar till andra personer. Jag tänker lägga upp de böckerna så att fler kan ta del av dem! (Fick dock lite tid till detta, så beskrivningarna kan komma att vara lite enkla…)


Eoin Colfer, Aeronauten


Minns att det är en av de böcker som jag har tyckt alldra bäst om, dock minns jag inte all handling. Väldigt djup och mörk berättelse som innehåller förtvivlan, sorg och andra trevliga ämnen!


Dessutom innehåller den lönnmord.



Naomi Novik, Temeraire


Berättelsen utspelar sig ungefär efter den Franska Revolutionen, med krigen mellan nästan alla Europas länder. Skillnaden är att drakar existerar, och är den avgörande faktorn i krigen. En brittisk sjökapten vinner en dag ett ägg i en strid, men ägget verkar vara annorlunda än de vanliga, kända sorterna. Draken kläcks och visar sig vara en extremt värdefull och sällsynt kinesisk drake, som har kraften att avgöra ett krig. Med kaptenen som sin ryttare slåss draken, men ägget var egentligen en gåva från Kina till Frankrike, vilket gör att England får en ytterligare fiende om de inte reder ut saken…


Cornelia Funke, Bläckhjärta


En extremt bra fantasy berättelse. Bläckserien är troligtvis min absoluta älsklingsserie, och jag rekommenderar den starkt till alla som läser någon typ av fantasy. Den har dessutom blivit filmatiserad, med riktigt bra skådespelare, vilket jag faktiskt hade förutsagt ett tag efter att den sista boken hade släppts…


Boken handlar ganska grundläggande om personer som kan, genom att berätta en saga, skicka folk och föremål in och ut genom boken. En familj har blivit splittrad, en karaktär är ovilligt fast i vår värld och en maffia har släppts löst pga. detta. I de två senare böckerna kommer alla in i boken som alla problem kommer ifrån, för att dels hitta tillbaks till sin värld eller för att rädda världen från den onda härskaren.


Eftersom jag har spelat för mycket ”Assassin’s Creed”, måste jag självklart älska en bok som handlar om en vis typ av lönnmördare. Här heter de dock spejare, men de är fortfarande lika coola. En ung pojke vid namn Will blir lärjunge till en spejare, Hast. De får viktiga och farliga uppdrag och räddar kungariket flera gånger.

Böckerna är verkligen bra och man måste läsa dem om man likt mig har spelat ”Assassin’s Creed” för mycket.



Livet é Python


Film som jag hittade bland lånefilmerna.


Fresh Fruit? Nuff ’ Said.




Michelle Raver, Vargbröder


Det är någonstans under stenåldern som berättelsen utspelar sig. Torak är en pojke som har en unik förmåga som låter hans själ byta kropp.En ond organisation med de mäktigaste schamanerna i världen vill ha hans kraft.


Spännande, rolig och massor av andra saker gör berättelsen väldigt bra.


Jag hinner dock inte skriva om alla böcker jag rekommenderar, men jag skriver ner titlarna/författarna. (Lägger till några spel och filmer jag rekommenderar J)


Douglas Adams, Liftarens Guide till Galaxen


Eoin Colfer, alla verk


Jonathan Stroud, Amuletten från Samarkand


Roald Dahl, alla verk


J.R. R Tolkien, Sagan om Ringen


Dan Brown, Da Vinci Koden


Ole Lund Kirkegaard, alla verk


Harlan Coben, alla verk


J.K. Rowling, Harry Potter


Ubisoft, Assassin’s Creed (Data/Xbox)


Valve, Left 4 Dead (Data/Xbox)


Valve, Team Fortress 2 (Data/Xbox)


The Butterfly Effect (Film)


Tim Burton, alla verk (film)


För en Handfull Dollar serien (film)


Of the Dead serien (film)


Det Sjunde Inseglet (film)


Matrix (film)




/Erik Andersson


Prao-elev

Inga kommentarer: