fredag 22 juli 2011

Jens Chreisti presenterar sig och bjuder på skön musik

Det här är jag:

Total musikfreak från Stockholms södra förorter som började jobba som biblioteksassistent i Jakobsberg maj 2011. Gillar att läsa Jeffrey Eugenides, Klas Östergren och Jo Nesbø om/när man får en tio minuter över efter stojandet och stimmandet med kidsen hemma.



Efter arbetstid börjar den eviga jakten på nya låtar/skivor. Helst på 7”, det fulländade formatet! Och helst soulmusik från -60 och -70-talen. Efter cirka 15 års rätt så seriöst grävande i verkliga och virtuella skivbackar, typ eBay, kan jag konstatera att det aldrig tar slut. Det finns inget mer provocerande än när man hör någon påstå att de har full koll på t.ex. soul – glöm det.


Dessa fantastiska små runda, svarta plast/vinyl-bitar tar jag då och då med mig till någon lokal i Stockholm och spelar så högt jag bara kan och får utan att krögare, gäster och grannar säger ifrån. Det senaste året har jag hållit till bakom skivspelarna på Restaurang 1900, Pet Sounds Bar, Spybar, samt några lite längre resor till Göteborg, Oslo och Helsingfors. Helst i sällskap med ett gäng goda vänner och likasinnade förstås.

Här kommer en mix för sena varma sommarkvällar på dansgolv och grillpicknickar. Ghanas soulmästare, Brasiliens mörkaste sångröst, New Orleans finaste musikerlegender. Djup, djup jazz från Etiopien. Hippie-soul från Hawaii och funk från de ruffaste källarklubbarna i Austin, TX och Puerto Rico. Och en massa annat…
Du behöver Spotify för att lyssna. Programmet laddar du hem gratis här.

Kolla in min sida på Mixcloud för mer skön musik.

Inga kommentarer: