måndag 18 juli 2011

Sommar = pyssel och barnböcker!

Sommarens stora nyhet hemma hos oss är en läsekorg. En stor IKEA-korg fylld ända upp till kanten med sommarläsning för barnen.

Ett axplock: Megakillen kan vi inte vara utan i sommar. Modige Melker och kluriga Molly samt kråkan Zeppelin är sängkantsfavoriter just nu. Och Melkers kollega, den så kallade Strumpmannen, ligger kvar i korgen i väntan på att ta plats i barnens hjärtan… Älskvärda små hjältar som förgyller kvällsstunden!

Och så är det äntligen dags att läsa en barndomsfavorit för min dotter: Den hemliga trädgården. Mitt exemplar på tyska fick jag i gåva av en dam som var uppvuxen på ett slott och som senare i livet öppnade en bokhandel. Jag fick ofta hälsa på hemma hos henne, där hon satt bland sina bokhyllor, en trevlig liten dam på ungefär 80 år, och blev förtrollad av atmosfären varenda gång. Undrar om det kanske ändå var hon som väckte drömmen om att bli bokhandlare inom mig?


I dotterns hög (som hon plockat fram ur korgen) ligger bland annat: Gotland för stora och små (ser redan fram emot den guidade visningen vi ska få i sommar!), och så är böckerna om Jill och Jonatan favoriter. Böckerna om Josefin och Villa-Ulla är populära, fast namnet Villa-Ulla ogillas, så hon får heta bara Ulla...

På sommaren lever man ute större delen av tiden, vilket medför att man hinner se sin omgivning med nya ögon. Vill man ha svar på alla frågor detta medför så rekommenderas följande böcker:
Grethe Rottböll: Alla vill ha mat. Småkrypsälskaren hittar svar på alla viktiga skötselfrågor här!
Lilla labbet är en forskarskola för både barn och vuxna!
Skulle det regna så kan man alltid ta fram boken Sommarlovsskoj - idéer som räcker länge!

Till sist måste jag slå ett slag för en fin barntidning: Tivoli. Låna den på biblioteket eller prenumerera själv, den är nedläggningshotad i skrivande stund, men vi får hoppas att den överlever och får många nya läsare!


Pysslet, då? Virkning är ordet! Så istället för en trave böcker så följer det med virknålar och garn till stugan i sommar! Nej, jag är inget proffs och har inte hållit i en virknål sedan trean… men gud vad roligt det är! Inte alls så krångligt som man tror! Vill du testa själv så rekommenderar jag boken Välkommen till virkligheten, den innehåller en riktig bra virkskola och jättefina krabater som man bara inte kan låta bli att virka! Så här blev min alldeles egen ’virklighet’:

Under arbete...

Födelsedagsfika på dotterns 8-års-dag!


Och ska jag bara rekommendera en enda bok, så får det bli Mördaren är död av Stewe Claeson. Läs och njut. En långsamhetens lov i sommartid, som säkert bidragit till att jag valt att inte lägga böcker på hög i år. Sommaren ska jag tillbringa med att bara vara. Och… virka.

/Eva Brünahl

Inga kommentarer: