torsdag 14 juli 2011

Kerstins sommarläsning

Just nu läser jag Love Derwingers bok "God natt". Den reser med mig på pendeltåget och jag läser ett avsnitt per resa, så korta är texterna. Derwinger reflekterar över livet och över att vara pianist. Ibland intressant, ibland bara dråpligt.

Jag har länge väntat på Martin Ingvars bok "Hjärnkoll på maten", en uppföljare till "Hjärnkoll på vikten". Båda böckerna är ständigt efterfrågade på biblioteket. Ser fram emot att lära mig om vilken mat som är bra för hjärnan, hur man undviker att bli "sugen" på onyttigheter och kanske få mig några andra klokheter till livs.

Just nu fotograferar jag enbart med mig mobil. Undrade om det fanns något skrivet om mobilkamera och, javisst, barnavdelningen har en bok som heter "Crazy camera". Den utlovar roliga bilder med din digitalkamera eller mobiltelefon. Jag hoppas att biblioteket köper in den den bok som bl a Fotografiska gör reklam för, Iphonography (Bara titeln!), så att vi har någon som vänder sig till vuxna. Boken är slutsåld just nu, meddelar museet...

På jobbet använder jag flera sociala medier. I boken "Sociala medier - En lathund" lovar författarna att gå igenom grunderna i Facebook, LinkedIn, Twitter, bloggar mm. Och ja, det är en jättebra steg-för-steg-grundbok. Precis en sådan jag önskar att jag haft när jag började. Den ser dock väldigt skolboksaktig (Läs: Tråkig) ut med enbart svartvita illustrationer, men är lätt att använda även som uppslagsbok tack vare bra innehållsförteckning.

Romaner då? Jo, jag tar med mig "Kärlekens geografi" av Nina Bouraoui, en bok som Eva S. berättade om på vårens sista Bok & Fika. Den är tunn, men verkar rymma mycket...

Men om det regnar och blåser surt? Och om jag vägrar att ge mig ut? Då kanske jag ger mig i kast med att virka ett litet amigurumidjur, varför inte en elefant?

Till sist två lättsamma böcker: Den australiensiska romanen "Lovesong" av Alex Miller och "Paulúns GI-frukost" med förföriska bilder.

I mitt sommarviste väntar några gamla godingar som är väl värda att läsa om. Och det viktigaste, förstås, när man har semester; gott om tid för dagstidningar. Under sommaren läser jag både Falu-Kuriren och Svenska Dagbladet.

Tar böckerna slut blir det ett besök i ortens trevliga bokhandel eller på biblioteket, ja, det blir det förstås oavsett om bokhögen börjar minska.

Annars då? Jo, radions P1 morgon, middag och kväll varvat med lite lokala nyheter och evenemangstips. På tv någon deckare i sommarnatten.

Spel? Kommer systerdöttrarna blir det badminton, krocket och/eller MixMax - vi tröttnar aldrig! Oj, ser att vi alla passerat "rekommenderad ålder" :)!!

Trevlig lässommar önskar Kerstin.

Inga kommentarer: