tisdag 30 augusti 2011

Jonas Sahlström: Man, Myt, Praktikant



Från reporter på biltidningen Automobil till att vara praktikant på Järfälla Bibliotek. Alla kliv i karriären går inte spikrakt framåt. Men snedsteg ger näring åt fantasin och framför allt växer man som människa. Att leva är ju att skaffa sig nya insikter.

Jag gillar bibliotek. Det valiumliknande lugnet, tystnaden, doften av bokpapper och trycksvärta ger en skön känsla i maggropen. Här kan jag vara för alltid, har jag ofta tänkt. Jag gillar att lära mig nya saker och bibliotekets översvämmande källa av kunskap är fascinerande. Jag känner mig som en femåring i en godisbutik.

Så när chansen gavs att praktisera tog jag den snabbt. Jag var nyfiken på vad som hände bakom kulisserna. Var bibliotekarierna lika lugna som sengångare? Talade de i slow-motion och citerande Strindberg och Harold Pinter på fikarasterna? Inte direkt. Bakom dörrarna märkta "Endast Personal" är det för det mesta både stoj och glam. Skratten avlöser varandra och bibliotekens våtvarma filt av respektfull tystnad tycks vara långt borta. Man trivs här, även backstage.

Min fritid upptas av golf, cykling och skogspromenader. Åtminstone gjorde den det. Nu tar min tvååriga dotter Alma lejonparten av min tid. Förutom den relativt nyvunna papparollen är mina intressen bland annat bilar och miljöfrågor. Ja, man kan faktiskt vara intresserad av båda dessa på en gång.

Dagens boktips: Phil Gates, Utvecklas eller dö. Om du eller ditt barn haft det svårt i skolan är böckerna i serien "Förfärliga Fakta" alldeles utmärkta. Boken behandlar bland annat jordens historia som en - rolig - historia. Späckad med illustrationer får man reda på hur liv utvecklades på jorden och hur vi människor slutligen kom att befolka denna jord. Läs denna och du kommer att vara den som räcker upp handen mest i klassrummet.

Jonas Sahlström, praktikant

Inga kommentarer: