tisdag 2 augusti 2011

Elisabets sommarläsning


I år har jag ingen längre, sammanhängande semester, så sommarläsningen har tyvärr inte blivit lika omfattande som den brukar bli. En gång gjorde jag till och med den fasansfulla upptäckten (jo, det är sant) att jag inte hade något att läsa på efterföljande dags resa. Katastrof! Det var i en sådan situation jag grep efter närmsta pocket i bokhyllan och råkade få tag på Agatha Christies Mord i Mesopotamien (inköpt enkom för det fina omslaget av Per Åhlin). Jag var sedan fast med Christie de tre efterföljande dagarna som spenderades i skärgården. Jag måste tyvärr meddela att det inte var någon höjdare, och jag påminns än en gång om varför jag aldrig läser deckare.


Övrig läsning har innefattat diverse Lonely Planetböcker. Berlin, Portugal och Moskva har alla ögnats igenom för kartor och tips. Tycka vad man vill om Lonely Planet, men de är användbara, om inte annat så för att man genom att undvika ställen som LP beskriver som "funky" bespara sig en hel dags backpackermisär.

Jag gick på hajpen och läste Cirkeln och, jodå, den var bra. Häxan är den nya vampyren!

Under sommaren ska man läsa minst en klassiker. I år slår jag till med Anna Karenina inför moskvaresan i höst.



Modemanifestet var en positiv överraskning som jag bara snubblade över i hyllan. Författaren ifrågasätter slit- och slängtrenderna och den kortsiktighet som präglat modet de senaste decennierna. Författaren har åkt runt i USA och Europa och pratat med kreativa människor som delar med sig av sina smartaste stiltips - bl.a. hur man kan färga plagg med rost, rödvin, kaffe och jord, fläta makramé på tråkiga axelband och sy barnkläder av gamla tishor. En bra bok för dig som har garderoben full med kläder men ingenting att ta på dig!


Saker som inte är böcker som jag ska spisa i sommar innefattar:



Musik: Artister på bokstaven P - Palpitation, Patrick Wolf och PJ Harvey.

Inga kommentarer: