fredag 12 augusti 2011

Pysselpepp mot höstdepp

I morse luktade luften lite annorlunda. Sådär som det bara gör om det varit en riktigt kall natt. Jag borde kanske ansluta mig till klagokören över att sommaren börjar gå mot sitt slut. Att hösten närmar sig och att det snart är dags att ta fram sina lite varmare kläder igen. Men det gör jag inte. Jag tillhör nämligen den där skaran av märkliga människor som tycker mycket mer om hösten än om sommaren. Solexem, värmeslag, allergier och alldeles för mycket tunna kläder byts ut mot mys, höstpromenader och snygga vårkappor. Jag är lycklig.

Men nu vet jag ju att så inte är fallet för alla, och därför vill jag tipsa om lite pyssel. För det finns inte mycket som gör en gladare än att få bona in sig hemma med något gott att äta och dricka, några levande ljus och lite nya material att sätta pysseltänderna i. Och om du har idétorka, eller rent av pysselskräck, så är biblioteket rätt ställe att vända sig till.

"Pyssel de luxe: 41 vansinnigt piffiga pyssel!" av Josefin ekman är en fin bok att starta med. Det är en salig blandning av små roliga pyssel som man kanske aldrig skulle ha kommit på själv. Eller varför inte börja virka? I "Lär dig virka supersöta amigurumi" av Annie Obaachen lär du dig snabbt att trolla fram små söta och roliga djur av garn. Fint att hänga på väskan eller att ge bort som glada peppresenter till vänner och familj.

I "Skapa i papper" av Jane Alford hittar du mer än 50 tips på finfina saker du kan göra i alldeles vanligt papper. Snygga kort, korgar, presentkartonger och annat kul. Och om du tycker att det känns för mesigt så rekommenderar jag "Dinogami" av Fernando Gilgado Gomez. Den lockar med 20 förhistoriska origamiprojekt, och i ärlighetens namn är det väl inte många som inte skulle vilja ha några snygga pappersdinosaurier i bokhyllan?

Eller varför inte bygga en fågelholk eller ett fågelbord? Att se söta små fåglar goffa i sig mat utanför fönstret borde väl bota den värsta av höst- och vinterdepressioner? I "Fågelbord och holkar att snickra själv" av Per Bergenholtz lär du dig hur.

Det här är bara ett litet litet urval av alla fina böcker vi har om pyssel. Kom hit och se om du kan hitta något som lockar just dig.

Och om höstdeppen efter allt pyssel trots allt smyger sig på så finns bara en utväg: Godis! I boken "Godis" av Elisabeth Johansson kan du frossa i vackra bilder och fina recept på det underverk vi kallar godis. Läs, laga och njut.

Det kommer att bli en fantastisk höst!

Inga kommentarer: