onsdag 31 augusti 2011

Krama din bibliotekarie

På Järfällas huvudbibliotek i Jakobsberg lånas det ut ungefär tusen böcker om dagen. Som tur var lämnas det oftast tillbaka lika många och dessa böcker ska ställas tillbaka upp på hyllan igen. På rätt plats. Det vill säga inte bara i bokstavsordning, utan även under rätt kategori.
Kategorierna, exempelvis deckare, romaner, självbiografier, barnböcker, fantasy, manga med flera har skapats för att du som lånar ska få det enklare att hitta just det du är intresserad av. Men det är svårt för oss på biblioteket att hålla reda på alla kategorier. Jag, som jobbat här i två månader, har knappt koll på en bråkdel av dem.
Men böckerna MÅSTE stå på rätt plats. För en bok som står fel är ohjälpligt försvunnen i havet av bokhyllor.
Alla anställda på biblioteket får hugga tag och ställa upp böcker på hyllorna. Ungefär två timmar ägnas åt denna, den tråkigaste uppgiften av alla.
Varje dag.
Vi som gör detta hästjobb är värda åtminstone en kram om dagen från er, kära låntagare. Så nästa gång du är på biblioteket, ge din bibliotekarie en riktig björnkram och några uppmuntrande ord. Det är vi väl värda.

På min personliga agenda står att finna en bra kokbok för GI-mat. Jag har nämligen blivit så stor att buken börjat utveckla kroppsegen gravitation. Och även om det i de flesta fall är positivt att vara attraherande, känns fetma som ett undantag. Så jag tänker söka upp vad biblioteket har att erbjuda i form av smala kokböcker, och det bästa sättet att göra det är att söka här.

Dagens boktips: Det värsta jag varit med om är när min far drabbades av nervsjukdomen ALS. Han levde med sjukdomen i nästan två år innan han, på långfredagen i år, gav upp andan. Det sista året hade han förlorat talförmågan och även om han kunde kommunicera med hjälpmedel var det svårt för honom att förmedla de komplicerade tankar och funderingar han hade i samband med att han närmade sig döden. Våra samtal gick traggligt och långsamt och oftast gav han upp innan jag förstått vad han ville ha sagt. Som anhörig svävade jag därför i ovisshet om vilka tankar som snurrade i hans huvud. Därför är Ulla-Carin Lindquists bok Ro utan åror en lättnad att läsa. Hon skriver om sin upplevelse av att drabbas av ALS och hur hon tänkte och kände inför sin egen död. Jag kan bara instämma i Uppsala Nya Tidnings omdöme: "Den ger kraft åt alla som öppnar den. Alla."

Jonas Sahlström, praktikant

2 kommentarer:

sarah sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
sarah sa...

Alltså...alla bibliotekarier vill inte bli kramade. Somliga är gladast om ni bara besöker bibblan, lånar böcker och byter några ord med oss.