fredag 10 februari 2012

Att praoa på bibliotek

Hej jag heter Paulina, jag är 14 år och går på Fjällenskolan. Jag har praoat på Jakobsbergsbibliotek i två veckor nu. Först och främst vill jag säga att folk har väldigt mycket fördomar om vad ett bibliotek är överhuvudtaget. De flest tror att ett bibliotek är som en stor tyst sal med några hyllor med böcker och en tant med glasögon som sitter bakom en disk. Jag har också haft den här synen, men efter att jag praktiserade här i två veckor fick jag en helt annan bild av vad som egentligen händer på ett bibliotek! Jag ska nu berätta om vad jag har fått göra under min två veckors prao här: Jag har fått sätta upp böcker på vuxenavdelningen och barnavdelningen. Och processen bakom allt, från att boken kommer in i återlämningsmaskin till att boken kommit upp på sin plats mellan två böcker av ungefär 100 000 böcker, är väldigt mycket mer komplicerad än vad man tror.
Jag har hjälp Ibrahim med tidningar, då tog jag bort alla tidningar som var från dagen innan och sorterade in de i magasinet. Efter det åkte vi ner till källaren och hämtade postsäcken med dagens tidningar. Vi sorterade dom och ställde sen in de i tidningsstället. Det var kanske mellan 30 och 40 tidningar. Jag fick också frankera kuvert i en frankeringsmaskin. Jag har fått göra utställningar på både vuxenavdelningen och barnavdelningen. Då fick jag laminera papper i plastmaskinen, i det här fallet hjärtan eftersom det var till alla hjärtans dag. Sedan letade jag upp böcker om kärlek och ställde upp de och klistrade upp hjärtan.
Jag var med när Eva beställde in nya böcker, och eftersom Jakobsbergsbibliotek är det största biblioteket i Järfälla så beställer de böcker till alla bibliotek i Järfälla. Jag var med och packade upp och prickade av de nya böckerna som kom, sedan konverterande och inlevererade vi böckerna. Jag har varit med på minibio, sagostund, baby klubb, språkkafé och konstutställning. Jag har också gjort massvis av 6års påsar. En lördag var det familjehelg då vi firade att Alfons Åberg fyllde fyrtio år. Då fick jag vara med och göra i ordning alla förberedelser. Jag fick bl.a. göra en tipsrunda då jag klistrade fast små papperslappar på golvet som ett mönster barnen skulle följa efter. Jag fick laminera små Alfons figurer i papper och klistra upp m.m. Jag har fått göra så otroligt mycket saker och allt har varit jätte roligt!
Alla här är jätte trevliga och ett en sak som gjorde allt ännu roligare var att på min sista prao dag hade personalen köpt fika som jag gillade och så fick jag en papperskasse med små fina presenter :D Jag rekommenderar er verkligen att praoa här på Jakobsbergs bibliotek för chansen att få se hur allting egentligen fungerar kommer bara en gång i livet, om man inte jobbar på bibliotek när man blir vuxen förstås!



1 kommentar:

Emanuel Almroth sa...

Haha vad kul och intressant!