tisdag 7 februari 2012

Intervju med Simona Ahrnstedt

Simona Ahrnstedt är Järfälla-författaren som också är Sveriges enda författare av Romance. Hon har skrivit boken Överenskommelser som är en kärleksroman som utspelar sig på 1800-talet. Den är flitigt utlånad på biblioteken. I romance är fokus i historien hela tiden på en kärleksrelation, det är kärlek med förvecklingar och hinder och slutet är alltid lyckligt.

Romance är mycket stort i USA och Storbritannien. I USA står Romance för 15% av den totala bokmarknaden och 50% av all pocketförsäljning. Romance ska inte förväxlas med Harlekin-serier som är mer stereotypa i samma format och där det sker ingen utveckling hos karaktärerna. Romance håller ofta hög litterär kvalitet.

Här är en liten intervju med Simona:

Vad läser du just nu?
Just nu läser jag flera böcker på en gång. Det är alltid ett säkert tecken på att jag är stressad och har svårt att koppla av...

Fadersmord av svenska debutanten Carina Bergfeldt
A well favoured gentleman (Romance) av Christina Dodd
Somliga linor brister av Varg Gyllander

Tre bra kärleksromaner?
Stolthet och Fördom, av Jane Austen
Jane Eyre, av Charlotte Brontë
Borta med Vinden av Margaret Mitchell
(och Emma Hambergs Baddaren)

En bra ungdomsbok om kärlek?
Jag har inte läst en ungdomsbok på länge för jag är jättejättegammal. Men mina läsare är från 16 år och uppåt, så kanske jag får föreslå min egen? :-)

Vad är det bästa med att läsa kärleksromaner?
De ger en känsla av hopp om ett lyckligt slut, att livet, i slutändan, trots allt elände, kan sluta väl.

Vad är det bästa med att skriva Romance?
All den research jag får göra. Alla böcker jag fördjupar mig i, alla gudomliga bilder jag hittar och alla de fantastiska människor som ställer upp och hjälper mig med mina frågor. Och, faktiskt, att ha en genre att hålla sig till, det sätter igång min kreativitet mycket mer än om jag inte skulle ha några ramar alls att förhålla mig till.

Hur kom du på idén till din bok?
Jag hade läst många engelska Romance-böcker och jag tänkte att det vore roligt att skriva en sådan bok - som jag älskar att läsa - och låta den utspela sig i svensk miljö.

Har du någon ny bok på gång?
Ja. En historisk kärleksroman som utspelar sig på medeltiden och som kommer ut i September.

Vilka skulle spela huvudrollerna om din bok blev film?
Vet inte. Världens snyggaste man och världens läckraste rödhåriga kvinna? Tror inte att något annat duger.

En annan genre som du gillar?
Jag älskar läsa seriemördar-böcker... Och nya fackböcker i psykologi. Och så är jag löjligt svag för kak- och tårtböcker.

Läs gärna Simonas egen blogg!

Inga kommentarer: