onsdag 4 juli 2012

Evas sommarläsning

                 
Just nu läser jag Lakrits – en kärleksförklaring i svart av Annica Triberg. Jag är fast i lakritsträsket sedan länge, så den boken gick ju inte att motstå. Den kommer att räcka över sommaren, kul att bläddra i och läsa/äta lite lakrits då och då.
Annars är planen i sommar att lära mig virka amigurumis, så det gäller att plocka på sig lite virknålar, garner, och inte minst böcker, t.ex. Mia Bengtssons bok Virka glada amigurumis. Sommartider förmodas ju vara slappartider, men amigurumisvirkning kräver fullt fokus och upprätt sittande ställning.
Hängmatta, båtkoj eller filt på gräsmatta i full sol är annars mina bästa läsplatser på sommaren, svårt att välja absoluta favoriten. Hopkrupen i soffa inomhus när regnet öser ner är inte fel det heller. Några av dessa platser blir det alltså när det är dags för sommarens deckare, blandade författare, helst på engelska.
Annars lever jag på hoppet om att få tag på fler böcker av Gail Parent. Jag äger en enda bok av henne, A sign of the eighties, kanske läser jag om den. Eller så försöker jag få tag på Sheila Levine Is Dead and Living in New York.
En favoritgenre är annars lyrik, jag tröttnar aldrig på Wislawa Szymborska, t.ex. Nära ögat eller Ett kolon. Werner Aspenströms speciella dikt om snigeln, som

”ute på landet, i trädgården,
snigeln hasar sig in i gömstället under rabarberbladet
för att där med sina två antenner öva sig
och öva sig i tyngdlöshetens längtan”
får mig att tänka på alla böcker om långsamhet, bland andra Ögonblickets tyranni av T H Eriksen eller Owe Wikströms Långsamhetens lov. De kan ju passa bra när man ska försöka vila lite. Eller varför inte Sonjas godhet: medkänsla i en självupptagen tid även den av Owe W.
Om jag fick hoppa in i en bok och leva där skulle jag vilja pröva att vara en av deltagarna i bokklubben som startades som en ”study club” av två kvinnor i 1800-talets USA. And Ladies of the Club är skriven av Helen Hooven Santmyer, och om jag minns rätt en tegelsten att försjunka i. Man följer kvinnorna i klubben från 1868 fram till 1930-talet, deras liv med vänner, familjerna, den politiska utvecklingen i landet och inte minst böckerna de samtalar om. Helt underbar.

/Eva Sturk

Inga kommentarer: