fredag 6 juli 2012

Evas sommarläsning



Njuter av just nu: Sébastien Boudet: 'Den franske bagaren', ögongodis! I sommar ska det bakas!
Lyssnar på i sommar: Blandad kompott av ljudböcker; Magnus Krepper är en personlig favorit som uppläsare.
Tittar på i sommar: Står i kö på en hel del nya DVD-filmer, men tittar helst ut över havet på sommaren!
En bok/film/skiva som jag älskar lite extra mycket: Out of Africa
Senast köpta bok: Främlingens grav av Martin Widmark
Bästa platsen att läsa på i sommar: Trädgården 
Ett sommarboksminne: Sträckläsning av Thomas Manns 'Buddenbrooks' under en semester i Bretagne
Brukar du läsa böcker på något annat språk än svenska? Tyska och engelska, just nu: Sture Hunde av Jens Wonnenberger
Om jag för en dag fick hoppa in i en bok, och leva där skulle jag välja: Shakespeare and Company av Sylvia Beach. Att vara bokhandlare i 1920-talets Paris, rena drömmen!
Så här får jag oftast boktips: Bokuppsättning, SvB's vår-och höstkataloger; tidningar och tidskrifter Om jag skulle skriva en bok skulle den handla om: Min mormor som var husa hos en tysk adelsfamilj på 1930-talet
Favoritkaraktär i en bok/film: Amelie från Montmartre
Sämsta boken jag har läst: Det värsta jag vet är böcker där man har slarvat med språket i översättningen!
Om alla böcker i hela världen förstördes och jag bara fick rädda en skulle det vara: Momo av Michael Ende. En klok bok som behövs!
Favoritbibliotek: Wren Library,Trinity College, Cambridge
Det bästa med att jobba på bibliotek är: Att man aldrig vet i förväg hur arbetsdagen blir- vilka människor man möter, vilka frågor de har samt att man lär sig något nytt varje dag!
/Eva Brünahl

 

Inga kommentarer: