måndag 28 mars 2011

Mer Murakami

Så har jag sett filmen Norwegian wood som troget följer Haruki Murakamis roman med samma namn. Tycker jag att boken var bättre bara för att jag är bibliotekarie? Kanske. Kanske har det gått för kort tid från det jag läste boken till filmvisningen? Filmen är BRA, huvudpersonerna mycket bra och naturscenerierna just så fantastiska som jag har föreställt mig. Även om filmen är (väl) lång, drygt två timmar, får regissören Tran Anh Hung inte fram karaktärernas komplexitet så skickligt som Murakami. Bokens sorgsna dis saknas... Och slutet är onödigt långt. Men visst är filmen sevärd av många skäl, inte minst för 60- och 70-talsmiljöerna. Min biokompis läser nu Murakamis "Sputnikälskling" och själv har jag just lånat "Vad jag pratar om när jag pratar om löpning". Helt fantastisk, enligt många. Nu läser jag Yoko Ogawas "En gåtfull vänskap" om vänskapen mellan en matematikprofessor, hans hushållerska och hennes son. Lovar gott!
Just nu är verkligheten i Japan minst sagt dramatisk och oroväckande. Att min körledare är från Japan gör katastrofen mer påtaglig. Jag tänker också på de två brevvänner jag en gång hade i Japan, Keiko och Kumiko. Hur har de det nu?

Ett sätt att hjälpa Japan är att gå på välgörenhetskonserten "Pray for Japan" i morgon kväll. Det är pianisten Asuka Nakamura som är initiativtagare. Hon och många andra musiker deltar och biljettintäkterna går via Röda korset till Japan. Från Järfälla deltar Mio Nishigaki, organist i S:t Lukas kyrka. Asuka Nakamura spelar ofta i S:t Lukas kyrka - härnäst vid en lunchkonsert tisdag 19 april kl. 12.15. Mio Nishigaki deltar också då och sånger ur Bachs passioner står på programmet.

Länk till Pray for Japan: http://www.musikmuseet.se/kalendarium/index.php?l=sv (mer info under "Konsert för Japan 29 mars".)


/Kerstin Gerén

1 kommentar:

Vettets väktare sa...

Hej! Du missar väl inte min, Kafka på jobbet och A Fraction of the Webs podcast om "Fågeln som vrider upp världen"? Del två är redan ute:

http://illusionernasblogg.blogspot.com/2011/03/murakami-podcast-2-konstigt-kan-vara.html