måndag 12 september 2011

Att veta när det är dags

Nu är det den tolfte september och inte ens jag kan längre hävda att det fortfarande är sommar. En kyla har smugit sig in i luften och de hurtfriska kallar det för "friskt". Alla optimistiska benämningar på höstrusket går fetbort. De som gillar hösten är inte riktigt riktiga.

För hösten är årstiden att hata. De övriga tre kan jag stå ut med (möjligen med undantag av den gångna vintern), men inte hösten. Höstfärgerna är inte vackra. Löven på marken är hala. Och kylan i luften är inte frisk, bara kall.

Det enda positiva är att man kan sitta inne utan att ha dåligt samvete. Läsa böcker. Spela spel. Eller göra något annat. Och på tal om det tänkte jag gå vidare till:

Dagens boktips: Det erotiska kroppsspråket av Martin Lloyd-Elliott. Som kille är man sorgligt van vid att misstolka sin kvinnas signaler. Det kan vara bra, kanske till och med nödvändigt, att utöka sina kunskaper i ämnet.

Att veta när det är dags, helt enkelt. Min kära sambo lär inte misstycka och man ska inte gå emot den universella sanningen: "När ens kvinna är glad, blir man själv glad".

Rent generellt är det bra att ha kunskap om människors kroppsspråk. När jag läser denna bok förstår jag att jag missat många tillfällen då kvinnor visat sitt intresse utan att jag fattat det.
Klantigt. Riktigt klantigt.

Nåväl, nu har jag mitt på det torra, men kunskaperna ska jag föra vidare till min son. Den dag jag får någon.

Som en bonus denna gråtrista måndag vill jag ge ett extra boktips, menat för föräldrar till barn i tvåårsåldern. Min dotter Alma älskar böckerna om Ingrid av Katerina Janouch och den eminente illustratören Mervi Lindman. När jag läst texten för Alma om och om tills jag tröttnat tittar vi på bilderna och namnger alla saker som Mervi illustrerat. Det är hur kul som helst. Tycker både far och dotter.

Jonas Sahlström, praktikant

Inga kommentarer: