torsdag 8 september 2011

Läs och bli rik

Angående mitt förra inlägg (Krama era bibliotekarier) vill jag bara understryka att Sarah i Barkarby inte vill bli kramad. För henne räcker det med några uppmuntrande ord. Vi andra har dock inget emot en eller annan kram.

För tretton år sedan flyttade jag från Stockholm till Kalmar för att studera journalistik. Det var en intressant upplevelse att flytta till en småstad. Alla känner alla. Anonymiteten, som var en självklarhet i Stockholm, fanns inte i lilla Kalmar. Där fick man minsann höra vad man hade gjort på fyllan på lördagkvällarna. Det man helst ville glömma.

Det fanns fördelar att bo i en småstad också. Alla vänner och klasskamrater var tillgängliga på cykelavstånd och folk brydde sig om varandra. Storstadens cynism existerade inte, istället präglade en känsla av oskuld samhället.
Det återspeglade sig inte minst i lokaltidningarna, där man kunde slå upp stort att Agdas katt hade fastnat i ett träd och fått räddas av brandkåren. Det var rikstidningarna som hade nattsvarta krigsrubriker, i lokaltidningarna var det istället feelgoodreportage.

Just lokaltidningar är något jag återstiftat bekantskapen med här på biblioteket. I Jakobsberg har vi ett tjugotal lokaltidningar, allt från Arbetaren till Östgöta Correspondenten. När tid finns brukar jag slå mig ner och bläddra lite, mest för att få den där goa känslan i magen av lokalreportagen. Det kanske inte stämmer, men livet känns enklare på landet.


Dagens boktips: Den rikaste mannen i Babylon av George Samuel Clason. Boken gavs ut för första gången 1926, men den är mer aktuell än någonsin. Den avslöjar hur pengar fungerar, hur du tjänar pengar och får dem att arbeta för dig. Hur du med små enkla medel, med utgångspunkt från din egen situation, kan börja din vandring mot att bli rik.

Jag vill inte avslöja för mycket ur boken, men jag kan dock säga att Finax- eller SMS-lån inte är rätt väg. Läs den och ge er själva möjligheter till en bättre ekonomi.

Jonas Sahlström, praktikant

Inga kommentarer: