fredag 30 september 2011

Giftig läsning

Man brukar ju säga att ignorance is bliss - okunnighet är lycksalighet. Inget talesätt beskriver min relation till boken Badskumt bättre.
Visst, även jag hade sett larmrapporterna i kvällstidningarna om cancerframkallande hårfärg och farliga kemikalier, men det är ett stort steg från att läsa löpsedlar till att sätta sig in i vad det faktiskt handlar om. Det är mer bekvämt att sätta på skygglapparna och smacka på mer läppglans...
Nu bestämde jag mig i alla fall för att ta tjuren vid hornen och gå till botten med vilka läskigheter som gömmer sig i mitt badrumsskåp.

2009 spenderade vi 12 miljarder kronor på hygienprodukter i Sverige, en siffra som gått upp 60 procent på tio år. Det mesta som köps produceras av ett fåtal multinationella företag som baserar de flesta av sina produkter på mineraloljor. Mineraloljor utvinns ur råolja - liksom bl.a. bensin. Mmm, fossila bränslen i antirynkkrämen... Kan det vara nyttigt? Nej, mineraloljor kan inte tas upp av huden och stör dess naturliga funktioner. Dessutom är det ur ett miljöperspektiv helt galet när det nu finns många snällare alternativ, såsom vegetabiliska oljor. Anledningen till att mineraloljor är så vanligt i hygienprodukter är för att de inte härsknar och för att det helt enkelt är billigt.

Andra skumma ämnen vi ska akta oss för är de hormonstörande ftalaterna och parabenerna som finns i många schampon och tvålar. I Danmark råder Miljöstyrelsen gravida och ammande kvinnor att helt undvika parfymerade produkter, hårfärg och sprayprodukter. Detta på grund av parabenerna, ftalaterna och konserveringsmedlen som tros kunna påverka foster och småbarn. Företagen försvarar sig genom att säga att det är så små mängder farliga kemikalier i deras hygienprodukter, men samtidigt är det ingen som ordentligt undersökt hur den kemiska cocktailen vi utsätts för varje dag påverkar våra kroppar.
I Danmark har undersökningar t.ex. visat att flickorna kommer in i puberteten tidigare än förr och att kvalitén på mäns spermier blivit sämre. Man vet dessutom att vissa cancerformer ökar i vår del av världen och att allergier är mycket vanligare nu är för 50 år sedan. Läskigt.

När jag läst ut boken undersökte jag genast de finstilta innehållsförteckningarna i mitt badrumsskåp. Det var inte mycket att hänga i julgranen direkt... Första impulsen var att kasta ut allt och bli stammis på hälsokosten, men som Johansson skriver är det viktigaste när det handlar om skönhetsprodukter att minska konsumtionen överlag. På så sätt blir huden och fiskarna i havet mycket gladare. För vart tror du alla hälsovådliga ämnen tar vägen efter vi tvättat av dem i duschen?

2 kommentarer:

Kajsa sa...

Läste den också och slängde faktiskt ut det mesta i badrummet. Fast igår kom jag på mig själv med att leta efter en burk hårjox som jag hade glömt bort att jag slängt...

Kan även rekomendera "Förgiftad : om kemikalierna i vardagen och det dolda hotet mot vår hälsa" av av Rick Smith och Bruce Lourie.

Elisabet sa...

Ja, det kommer bli svårt att avstå från allt "jox" man använder varje dag. Jag tar en produkt i taget - först ut är ett ekologiskt schampo.

Tack för boktipset. Gillar originaltiteln: Slow death by rubber duck