torsdag 21 februari 2013

En intervju om normer och nördkultur












Vi på bibliotek har vissa principer som vi följer när vi köper in medier som böcker, filmer och spel. Här i Järfälla köper vi inte in medier som stöder rasism, könsfördomar, förföljelse av oliktänkande eller strider mot de mänskliga rättigheterna. Vi har också bestämt att vi ska prioritera medier som speglar det mångkulturella Järfälla.
Enligt vår värdegrund ska vi dessutom erbjuda ett urval av medier för både kvinnor och män, flickor och pojkar. Det kan låta självklart i skrift, men är ganska svårt i praktiken. Det kan alla som har följt den senaste tidens debatter om Tintin i Kongo och Lilla hjärtats vara eller icke vara på biblioteken skriva under på.

En som arbetar aktivt med att blotta fördomar och diskriminering, att ifrågasätta normer om kön och identitet är Mattias Lejbrink som driver bloggen Enormkritik.se.
Utifrån begreppet nördkultur undersöker han hur bra (eller dåligt) olika böcker, spel och serier arbetar för mångfald genom att undersöka i hur stor grad de reproducerar olika normer. Det hela lät så intressant att jag var tvungen att ställa några frågor till Mattias.

Vad är normkritik, och varför började du intressera dig för det?
Normkritik är att ifrågasätta varför vi tar vissa saker för givet medan andra saker ses som onormalt och konstigt. Man kan också fråga sig om vi reagerar för att något är onormalt - eller om det blir onormalt för att vi reagerar på det. Varför pratar man om hur "en bög" är men inte om hur "ett hetro" är? Till exempel. Jag började intressera mig för normkritik när jag för några år sedan började se sambanden mellan våra förväntningar på vad som är normalt och inte påverkar vårt beteende. När jag blev vegetarian gick det inte en middag utan att jag fick förklara mig och ibland till och med försvara mig. Däremot var det aldrig någon som begärde att jag förklarade mig när jag åt kött. När man vänder på normen och ställer frågan hur det kommer sig att någon valde att bli köttätare blir många väldigt förvånade - man har aldrig tänkt på det som ett val. Och det beror på att köttätande (i synnerhet för några år sedan) var normen medan vegetarianism var det avvikande beteendet.

Vad är nördkultur för dig?
Oj, jag brukar rädda mig själv genom cirkelbeviset "allt som nördar gillar". Ett mer seriöst försök till svar skulle kanske vara verklighetsflykt (i positiv bemärkelse) eller ett engagemang för ett smalt intresse. Man kan ju vara fantasy-nörd, men förstås också virknings-nörd!

Varför är det viktig att vara normkritisk?
Dels sätter det igång en massa tankar hos en själv om varför man gör på vissa sätt bara för att man alltid gjort så, dels hjälper det till att skapa ökad förståelse för de som inte tillhör normen. Det är också ett bra instrument för maktanalys. En stark norm är till exempel att mamman är föräldraledig med barn i mycket högre utsträckning än män. I förlängningen innebär det att kvinnor som jobbar och själv har små barn, och män som vill vara föräldralediga, ifrågasätts. På så sätt skapas ett motstånd som gör att det är tuffare för kvinnor än för män att arbeta samtidigt som de har små barn. Man måste förstå vilket tryck det är på den som upplevs som onormal.

Finns det något man enligt dig bör tänka på när man lånar böcker eller spel (till sig själv eller sina barn)? Försök variera dig och våga tänka brett. En bra start kan vara att läsa eller spela något som är producerat på en annan kontinent. Kanske en bok från Sydafrika eller ett spel från Japan? Redan där kan man bredda vyerna lite. Och såklart inte låta sina förväntningar på sina barn styra för mycket. Vill flickan läsa om hästar är det förstås fantastiskt. Men låt henne gå själv och välja första gången och vänta med dina egna förslag som styrs av dina förväntningar på vad som är normalt att en tjej väljer.

Kan du ge ett exempel på en bok eller ett spel som är bra utifrån dina kriterier?
A Game of Thrones, eller svenska Cirkeln. Som spel brukar jag vilja lyfta The Elder Srolls V: Skyrim.

Och ett dåligt?
Jag höll på att säga nästan all Science Fiction. Boken Metro 2033 tyckte jag var särskilt sunkig i sin syn på normer.

Vad kan vi på biblioteken göra för att utmana normer?
Erbjuda alternativ! Det handlar om att visa att det finns böcker där tjejer boxas, där gubbar ger sig ut på äventyr och där alla inte nödvändigtvis är straighta.

Bästa bok just nu?
Den grafiska romanen Locke and Key läser jag så fort den kommer ut i nya nummer!

Bästa spel just?
Jag gillar spelen i Silent Hill-serien. Läskiga men väldigt bra.

Vad lånade du senast på bibliotek?
Nu när jag arbetar heltid har jag faktiskt råd att köpa det jag vill läsa - något som var nästan otänkbart när jag studerade eller var arbetslös. Numera besöker jag författarträffar och mitt senaste lån var nog faktiskt ett par böcker av Philip K. Dick.

Till sist, vad önskar du dig mest just nu?
Att få vara föräldraledig med min dotter och ta del av hennes uppväxt. Det händer så otroligt mycket hela tiden. Sen hoppas jag att komma igång och spela bordsrollspel igen nu i vår - det var länge sedan.

1 kommentar:

Howhollowheartandfull sa...

Vad intressant intervju ^^ Tack för bloggtipset!