måndag 24 maj 2010

Det är inte som på film, det här är på riktigt

Jag har alltid haft svårt för svenska filmer. De är ofta så långt ifrån verkligheten som man kan komma med sin onaturliga dialog och sitt orealistiska agerande. Så här går det inte till i var mans vardag, och då är svenska filmer knappast några fantasyproduktioner. Svensk filmproduktion har tagit för vana att idissla samma gamla skådisar, ge pengar till samma gamla regissörer, spela med samma säkra kort och underskatta sin publik så länge jag kan minnas. Därav så mycket undermålig svensk film.

Och därför slår det kanske extra hårt när någon som Jesper Ganslandt skapar film som verkligen skildrar verkligheten, som inte framstår som en dramatiserad verklighetsflykt, som inte väjer för vardagen, 0ch som säger någonting utan att skriva oss på näsan. Och framförallt där människor beter sig som folk, inte som skådespelare.
Man vill ofta ha en stiliserad bild av verkligheten, en förenklad och njutbar version. Man vill gärna ha raka besked, tydliga svar och snabba fixar. Apan erbjuder ingenting av detta. Apan beskriver en man som befinner sig mitt i en tragedi, som inte mår bra och som agerar därefter. Mental kollaps.
Kameraarbetet är perfekt i sitt dokumenterande. Vi sitter som en fluga på väggen, en kamera på axeln, och gör nedslag i Kristers vardag. Inga förklaringar. Vem är killen i duschen? Har Kristers beteende pågått under en längre period? Vem har gjort vad i huset? Vad händer egentligen och varför?
Allting behöver inte ha en förklaring. Det är sådant som skapar tankar och känslor. Olle Sarri gör en fantastisk rollprestation när han ger en bild av sann ångest och förvirring.

Apan
berör mig långtifrån lika starkt som Ganslandts debutfilm, Farväl Falkenberg, men ger mig ändå hopp om framtiden för svensk film. För behövs det verkligen en Göta Kanal 4, en tjugosjunde (!) Beck-film med Peter Haber eller en trettiosjätte Wallander-filmatisering? Kan vi inte ge utrymme åt människor med idéer och visioner istället?

5 kommentarer:

Anonym sa...

I ett land med så få invånare som Sverige tycker jag att vi har många begåvade regissörer som gör intressanta filmer.
Struntfilmer finns i alla länder (inte minst i USA) och dem kan man väl helt enkelt strunta i att slösa bort pengar och tid på att se.

Här några av mina svenska favoriter:
Före stormen
Darling
Lilja for ever
Tillsammans
Sånger fråm andra våningen
Så vit som en snö

Många filmer av Ingmar Bergman, Roy Andersson,Thomas Alfredsson,Lukas Moodysson, Jan Troell, Victor Sjöström med flera.
Internationell klass på de regissörerna (och det finns fler)!

Mattias sa...

Anonym: Roy Andersson är förmodligen en av mina topp-fem-regissörer. Alla de filmer och regissörer du nämner är fantastiska (har dock inte sett "Före stormen", så tack för tipset!).
Det jag menar med "Kan vi inte ge utrymme åt människor med idéer och visioner istället?" är alltså att det vore häftigt att se storsatsningar på svenska independentfilmer. Och varför inte en storsatsning på kultur som fransk-tyska Arte - det vore kanon!
http://www.arte.tv/fr/70.html
Det behövs alternativ till söndagens Wallander-filmer. ;)

Anonym sa...

Jag håller helt med dig Mattias!
Och jag vill verkligen se "Apan"! (Är den väldigt väldigt väldigt otäck?-------)

Jag tror att det snart får bli "kulturprat" istället för "bokprat" - det vill säga kunniga och entusiastiska biblioteksmänniskor som berättar och samtalar med andra människor om böcker OCH filmer (och andra medier).

På nätet. På biblioteken. På arbetsplatser (inte bara förskolor och skolor).

Tack för detta stimulerande samtal!
Lena K E

Mattias sa...

Tack själv, Lena! Alltid kul med kommentarer och feedback.
Kulturprat låter som en mycket bra idé. Bibliotek är ju så mycket mer än böcker.
Och jo, "Apan" är nog otäck, kanske just för att man inte vet, inte får svar. Den spelar mycket på nerverna och stör ens stilla sinne...

Anonym sa...

Men det är ju precis det jag vill - bli störd i mitt stilla sinne!

Det blev jag också av "Fyra nyanser av brunt". Och av den fina filmatiseringen av "Låt den rätte komma in".

Och av Ella Lemhagens filmer. Och av.... (Jag hävdar fortfarande att svenska filmer står sig bra internationellt,ungfär som de franska - som jag också tycker mycket om. De som visas i Sverige, alltså.)

Men nu ska jag samla mod och se APAN.
Tack igen för påminnelsen!

Lena K E