onsdag 12 maj 2010

Vad är en Vilding?


Varför är de bästa böckerna ofta de man börjar bläddra i av en slump? Jag skulle sätta upp en bok och hajade till lite över titeln, Vildingarna. Baksidestexten börjar med ”Vem är Max?” och jag undrar självklart om Max är pojken i ”Till Vidingarnas land”.

Av ren nyfikenhet läser jag vidare:

Vem är Max?
Vad är en Vilding?
Är det någonsin okej att äta upp någon annans huvud?
Om det faller av, får man äta upp det då?

En saga för alla åldrar som bygger på barnboksklassikern ”Till Vildingarnas land” av Maurice Sendak och filmmanuset med samma namn av Dave Eggers och Spike Jonze.


Fantastiskt! Hur kan man inte bli lockad av denna baksidestext?!! Självklart lånade jag boken och läste den från pärm till pärm. I boken fanns Vildingarna, precis som jag minns dem från min barndom. Men Max känns lite äldre och självklart blir berättelsen annorlunda berättad i en roman än i en bilderbok. Här får vi veta lite mer om Max och hans familj. Vi får också lära oss lite mer om vildingar och hur de tänker och lever.

Som författaren berättar i slutet av boken blev han tillfrågad att bearbeta Sendaks berättelse inför filmatiseringen. (Ni har väl inte missat att de lurviga monstrerna kommit upp på bioduken?) Sedan har Dave Eggers skrivit ner sin version av berättelsen om Max som reser till Vildingarnas ö och tillägnat den Maurice Sendak. Självklart kan ni låna Eggers roman Vildingarna och Sendaks mästerverk från 1967, Till Vildingarnas land, här på biblioteket.

Inga kommentarer: